Kötéltánc

2016. február 10. 10:14 - Kővári György Márió

Miért mászik hegyet a hegymászó? Miért edz az élsportoló? Miért gyakorol a zenész? Én miért írom ezt a blogot? A cél minden esetben ugyanaz: létrehozni, alkotni valami maradandót, amit magunk után hagyhatunk, amiből mások megtudhatják, hogy itt voltunk és ezt csináltuk. Ha úgy tetszik: emlékmű önmagunknak. Nem számít az idő, pénz, energia, semmilyen lemondás és áldozat, ezt pedig csak az értheti meg igazán, akinek szintén van valamilyen szenvedélye. Philippe Petit-nek ez a kötéltánc.

A történet

Philippe Petit gyerekkorában belógott egy vándorcirkuszba, és annyira lenyűgözte a kötéltáncos látványa, hogy elhatározta: ő is ezt akarja csinálni. Autodidakta módon tanulásba kezdett, és hamarosan kiderült, hogy van érzéke a dologhoz, ám ahhoz, hogy a szakma legapróbb titkait is elsajátítsa, tanítómesterre volt szüksége, akit meg is talált a veterán artista, Rudy papa személyében.
Évekkel később Philippe utcai előadóművészként dolgozik Párizsban, amikor megismerkedik a szép gitáros lánnyal, Annie-vel, ám mindezek mellett egyetlen dolog foglalkoztatja igazán: hogy ráleljen a tökéletes helyre, ahol kifeszítheti a drótkötelét, amin végigsétálhat. Egy nap elolvas egy újsághírt, amely a New Yorkban épülő World Trade Centerről szól, és amikor meglátja az ikertornyok fényképét, tudja, hogy megvan, amit keresett.

Mert ott van.

Philippe Petit 1974. augusztus 7-én éjszaka társaival kifeszített egy drótkötelet a Világkereskedelmi Központ két, egymástól mintegy 45 méterre lévő tornya között, majd reggel 7 és 8 óra között közel egy órán át sétálgatott fel s alá, eközben lentről több százan figyelték a hihetetlen mutatványt.
Nem ez volt az első ilyen kalandja a francia kötéltáncosnak, hiszen korábban hasonló módon hódította meg a párizsi Notre Dame-ot, majd a Sydney-i Kikötő Hidat.

Sokan nyilván őrültnek tartják Petit-t, amiért úgy vágott neki a több mint 400 méteres magasságban végrehajtott performansznak, hogy semmilyen óvintézkedést nem tett, vagyis sem hálót, sem biztonsági kötet nem használt, így ha megcsúszott volna, vagy egy erősebb széllökés kibillentette volna az egyensúlyából, semmi nem menthette volna meg a biztos haláltól.

Ezzel bizonyosan ő maga is tisztában volt, mégsem hátrált meg, mert - ahogy egy riporternek fogalmazott rendőrségi előállítása után - ő olyan fickó, hogy ha meglát egy alkalmasnak tűnő helyet, akkor nem bír ellenállni a késztetésnek, hogy fel ne szerelje a kötelét, amin végigsétálhat.

Más dolog persze, hogy egy ilyen akció milyen következményekkel jár, és most nem arra gondolok, hogy valaki kiéli a hobbiját, mert miért ne, amíg azzal nem bánt másokat, de mi van akkor, ha például egy autós annyira megdöbben azon, hogy egy ember mászkál fél kilométerrel a föld fölött, hogy emiatt véletlenül balesetet okoz? Ilyenkor ki a felelős? A sofőr, amiért nem figyelt, vagy a kötéltáncos, aki elterelte a figyelmét?

Nem csoda hát, hogy az ilyenfajta akciókat nem támogatják a hatóságok, ugyanakkor nem is nagyon lehet mit kezdeni a Petit-höz hasonló emberekkel; esetleg illetéktelen behatolásért, vagy közrend megzavarásáért lehet őket elmarasztalni, ezek azonban nem bűncselekmények, hanem szabálysértések, az pedig - valljuk be - nem életszerű, hogy törvényileg megtiltjuk a felhőkarcolók közötti kötéltáncot, hiszen sok mindent lehet erről mondani, csak azt nem, hogy mindennapos lenne.


Nem egyszerű tehát a dolog, és bár az életével mindenki azt csinál, amit akar, aztán ha peche van, akkor legfeljebb végecsapó, ám a rettenthetetleneknek akkor is tisztában kell lenniük azzal, hogy egy-egy hajmeresztő mutatványuk másokra is hatással van, és a konzekvenciák olykor helyrehozhatatlan károkat okozhatnak.

Megvalósítás, színészek és konklúzió

Robert Zemeckis ezúttal is könnyedebbre vette a stílust, így az egész film ritmusa és tempója is sokkal pergőbb, mint egy átlagos amerikai mozié.
Persze nem csupán annyi volt a cél, hogy a rendező bemutasson egy fura "békazabálót" a nagyközönségnek, hanem az, hogy az embereket egyenesen felvigye a WTC tetejére, onnan pedig a drótkötélre. Ez maximálisan sikerült, aminek a tériszonyosok garantáltan nem fognak örülni.

Kevés film létezik, melyben a 3D és az IMAX-technika nem csupán öncélú adalék, de fontos dramaturgiai tényező is, hiszen a látványhoz elengedhetetlen az extra dimenzió; pl. Avatar, Gravitáció.
A Kötéltáncban rengeteg az óriási látószög, ennélfogva pedig a perspektívák is sokkal jobban érvényesülnek, és bár mindez nyilván térhatásban fejti ki leginkább a hatását, azért sima 2D-ben nézve is elég sokkoló néhány jelenet, pl. amikor a kamera lenéz a tátongó mélységbe.
Ha mindehhez hozzátesszük az egyre fokozódó feszültséget, ahogy Petit megszervezi és előkészíti a mutatványát, majd később már a kötélen járkál, a hatás eléri a csúcspontját.

A zenét ezúttal is Alan Silvestri jegyzi; jellemzőek a játékos, francia motívumokat is (pl. tangóharmonika) felvonultató dallamok, de dzsesszel megfűszerezett aláfestéseket is hallhatunk a szokásos nagyzenekari tételek mellett.

A színészek kivétel nélkül jók, Joseph Gordon-Levitt is remekel, és ez nem csupán az erős francia akcentusában meg a gesztikulációban merül ki.


Habár a történet nyilvánvaló módon elsősorban Petit-re és a "nagy tettre" koncentrál, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a film egyben főhajtás is a WTC tornyai előtt, melyek már több mint 10 éve nem ékesítik New Yorkot.

A Kötéltánc nem tipikus életrajzi film, mégis sok mindent megtudhatunk egy lelkes és elszánt fiatalemberről, aki sokak elé állíthat követendő példát. Na, persze, nem azzal, hogy mindenki kezdjen kötélen járkálni, hanem hogy mit jelent a kitartás és a céltudatosság.

 

8 komment
Címkék: Ajánlott

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkockasag.blog.hu/api/trackback/id/tr558378424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2016.02.11. 09:13:04

Csalódás volt a film. Zemeckistől sokkal többet vártam, főleg egy ilyen erős sztoriból.

Ha valakit érdekel a téma, a Man on Wire ezerszer érdemesebb a figyelemre ennél a mozinál.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2016.02.11. 09:14:36

@Mdavid89: Amit vállalt a produkció, teljesítette, vagyis elérte a célját, hogy egy könnyed, szórakoztató film készüljön. Azt senki nem mondta, hogy ez a legjobb feldolgozás. :)

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2016.02.11. 11:18:28

@Chaoyang: Naaa, azért ez így nem egészen igaz. Csak mert esetleg nem tetszett, még nem borzalmas.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2016.03.15. 09:18:06

@Kővári György Márió: relative pedig igen. Ha olyan filmekhez hasonlitom, mint a revenant, big short, sicario, ex machina, the martian, akkor bizony borzalmas NAGY KULONBSEG van koztuk. Ha azok jok, akkor a Walk egy vacak film, aka "borzalmas". En ertem, hogy szerinted nem, de szerintem igen. Es akkor meg nem hasonlitottuk Zemekis altalam nagyra becsult munkaihoz. Borzalom volt a dramaturga, a szinesz ripacskodott, a story unalmas es ures volt. Meg a seta fika a tornyok kozott sem hozott semmi feszultseget. Ez nalam kimeriti a borzalmas filmek statuszat. Annak ellenere,hogy millio egy meg ennel is szarabb film van. Lehet finnyas vagyok, de 30 eve minden nap megnezek egy-ket filmet, ugyhogy van mihez viszonyitanom. Cheers

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2016.03.15. 09:21:21

@Chaoyang: De miért kéne ezekhez a filmekhez hasonlítani? Más a stílus, más a történet, a mondanivaló... minden más. A körtét sem hasonlítod az almához, hiába gyümölcs mindkettő.
A NAGY KÜLÖNBSÉG legfeljebb abban van, hogy Neked személy szerint mi tetszett jobban. Ez azonban - szerintem - nem egy minőségi fokmérő, mint ahogy az sem, hogy nekem tetszik-e valami, vagy sem.

Én is tudok amúgy nagy számokkal dobálózni, bár én hetente csak két filmet látok, a közbülső időben pedig többnyire valamilyen sorozatot nézek, de azért több mint 20 év alatt így is összejött több ezer film és epizód, szóval némi fogalmam nekem is van a témáról. Peace
süti beállítások módosítása