A történet:
Héphaisztosz irtó pipa
A természet utat tör magának, amit ugyan John Hammond dinoszauroszokra, nem pedig vulkánokra értett, de attól még azokra is alkalmazható.
Az ember, saját katonai, technikai stb. erejének tudatában, hajlamos azt képzelni, hogy a világ ura, ez azonban közel sincs így. Ha épp nem egymást gyilkoljuk valami butaság miatt, akkor az anyatermészet gondoskodik arról, hogy ne szaporodjunk el túlságosan, mi pedig nem győzünk csodálkozni, hogy van valami, amit nem vagyunk képesek befolyásolni.
Árvizek, lavinák, földrengések, szökőárak, tornádók... ezek mind annak a jelei, hogy a Föld él alattunk és körülöttünk, mi viszont maximum csak tehetetlen szemlélői vagyunk egy természeti csapásnak, melyet legjobb esetben is csak előrejelezni tudunk (úgy-ahogy).
A tűzhányók talán azért annyira "alantas gyilkosok", mert messziről, "látványosan" tudnak ölni (pl. lávával, piroklaszt-árral, gázokkal), a kitörő vulkán látványa pedig mindennél nagyobb félelmet képes kelteni az emberben (amit nyilván a tűztől való atavisztikus félelem táplál).
Mindez jó lehetőséget nyújt a filmeseknek arra, hogy lenyűgöző trükkökkel kápráztassák el a nézőket, és persze emberi drámákat mutassanak be arról, hogyan vészelnek át a szereplők egy kontrollálhatatlan eseményt, hogyan képesek megbirkózni a felmerülő akadályokkal, és ez hogyan befolyásolja a személyiségüket, ill. a másokhoz fűződő viszonyaikat.
A fövényre épített ház
Persze Hollywoodban nem szokás sokat filózni egy katasztrófafilmben, hiszen arra kevesen váltanának jegyet, ehelyett a karakterek és a fordulatok rendszerint sablonosan vannak kialakítva.
A Tűzhányó figurái is faék-egyszerűségűek, ám a szintén nem túl bonyolult történethez ez is bőven elegendő, hiszen az semmi másról nem szól, csak arról, hogyan küzdenek meg a los angelesi rendőrök, tűzoltók és mentők a vulkánnal. A szereplők erősen idealizáltak (lelkiismeretes orvosnő, önfeláldozó metrófelügyelő, hős rendőr stb.), viszont azzal, hogy mindenki megkapja a neki járó tizenöt percet, szimpatikussá és valamennyire hitelessé is válik.
Apró tréfáknak és drámáknak lehetünk tanúi (pl. Roark és a lánya, Dr. Calder és a férje, Kevin - a melák fekete srác - és a rendőr csörtéi, a metrósok fogadási játéka stb.), melyek mind közelebb hozzák és átélhetőbbé teszik a látottakat a nézők számára.
Megvalósítás, színészek és konklúzió:
A tempó folyamatos, hamar megtalálja a sebességet, 2/3-nál van egy szokásos lassulás, hogy a néző kicsit szusszanhasson, de utána persze jön a nagy finálé.
Sok a rángatózó kézikamerázás (ez ekkoriban még nem volt olyan gyakori, mint napjainkban), viszont mindent jól lehet látni, a szinte folyamatos mozgás pedig dokumentarista stílust kölcsönöz a látottaknak - mintha egy híradós stáb felvételeit látnánk.
Az aláfestést Alan Silvestri komponálta; a tőle elvárható színvonalú "katasztrófa-zenét" írt, fémes ütemekkel és erős ritmusokkal, ami képes tovább fokozni a feszültséget.

Tommy Lee Jones-ra simán rá lehet tenni egy egész filmet, gond nélkül el fogja vinni a hátán, jellegzetes arca pedig amúgy is vezető beosztásban lévő, határozott figurák eljátszására predesztinálta. Nem erőlteti meg magát a játékban, mintha A szökevény-beli szerepének kissé "lightosabb" verzióját nyújtaná, ám a figura jól áll neki, és ez a lényeg.
A további fontosabb szerepekben Gaby Hoffmann, Jacqueline Kim, John Corbett, John Carroll Lynch, és Keith David látható.
Lehetett volna sokkal értelmesebb, a valóságnak jobban megfelelő történetet kerekíteni a Tűzhányó köré, és talán a karaktereknek sem ártott volna még némi kidolgozás, ám minden kliséje ellenére a produkció így is működőképes. Nincsen nagykanállal a néző képébe nyomva az amerikai hősiesség, és szerencsére sok olyan dolgot is kimazsoláztak a cselekményből, melyekre semmi szükség nem volt. A "maradék" abszolút korrekt lett, nem vállalta túl magát, de amit ígért, azt tűrhetően hozta.