Amióta egy élelmes - és mások szerint minden bizonnyal hibbant - ember kitalálta, hogy ló helyett valamiféle gépezet segítségével kívánja meghajtani a szekerét, megkezdődött az automobilok, vagy röviden autók korszaka. Bár nem célszerű a Wikipediát az információforrások Szent Gráljának gondolni, sok esetben azért egész jól összefoglal bizonyos témákat, így az autókról is sok érdekességet lehet olvasni. E szerint már a 18. század végén voltak gőzhajtásos, géperejű járművek, aztán később jött Benz, Ford, a többi pedig már technikatörténet.
A filmipar hajnalán sok rendező jött rá arra, hogy a kocsik kiválóan használhatóak például üldözéses jelenetekben, vagy akár gegek forrásaiként is. Az évek során aztán - főleg persze az amerikaiaknál - az autó számos esetben központi, de akár fő- "szereplővé" lépett elő - és arra is sok példa akad, hogy egy-egy film vagy sorozat sikeréhez nem kis részben járult hozzá valamilyen járgány, mert nem csupán egyik helyről juttatta a másikra XY színészt, hanem "saját jogán, önmaga miatt" kedvelték meg a nézők. Nem egy négy- (vagy több) kerekű aztán az évek-évtizedek során ikonikussá magasztosult, és akár az adott filmet sem muszáj megnézni ahhoz, hogy csak a kocsi láttán kapásból tudjuk, miről van szó.
Lássunk hát néhányat - a teljesség igénye nélkül - a jobban-kevésbé ismert filmes autókból!
A némafilmkorszakból két autós filmre emlékszem, az egyik a Keystone zsaruk csapatának blődlije. A kelekótya egyenruhások az 1910-es években szórakoztatták a közönséget, és mai mércéhez képest is eléggé veszélyes kaszkadőrmutatványokat mutattak be - melyekben gyakran szerepelt az autójuk.
A másik a híres komikus, Snub Pollard It's a gift című, 1923-as alkotása, melyben a bohókás feltaláló egy "mágneses meghajtású" kocsival rendelkezik.
Mielőtt George Lucas elkötelezte volna magát a messzi, messzi galaxis mellett, leforgatott egy kiváló, hiteles korrajznak is beillő autós-zenés filmet, az American graffitit. Az erősen önéletrajzi ihletésű alkotásban sok kocsi tűnik fel, a legemlékezetesebb mind közül azonban Milner sárga hot rodja, ami egy erősen átalakított, 1932-es Deuce kupé. A kifejezetten a film kedvéért épített gépcsoda rendszámra THX 1138, ami Lucas első mozijára utal. A kocsi építéséről bővebben olvashatsz itt.
A Zöld Darázs már jóval a 2011-es mozifilm előtt is kedvelt, álarcos hős volt, aki először még rádiójátékokban tűnt fel az 1930-as években. A képregény-, majd a későbbi tévésorozatok közül kiemelkedik az 1966-os széria, melyben Bruce Lee játszotta a Darázs segítőjét, Katót. Az igazságosztó páros egy 1966-os Imperial Crown szedánnal közlekedett, ami a szerény The Black Beauty (Fekete szépség) névre hallgatott. Két valódi kocsit alakítottak át és használtak a forgatások során, melyek így képesek voltak - a film szerint legalábbis - rakétákat kilőni a fényszórók mögül, de ezen kívül még egy rakás egyéb trükkös szerkentyű volt beépítve.
Az Angyal és az ő fehér Volvo P1800-asa. A rendszámtáblán az ST1-feliratot (mert ugye Simon Templar) viselő jármű annyira megtetszett a címszerepet alakító Roger Moore-nak, hogy később vásárolt egyet magának. Érdekesség, hogy eleinte egy 1961-es Jaguar E-type-ot szemeltek ki a széria alkotói, pontosabban a macskás cég ajánlotta fel a kocsiját a produkciónak, ám később visszalépett, mert mégsem érezte akkora szükségét a márka ilyetén promótálásának. A megüresedett helyre a Volvo ugrott be, és ezzel történelmi lépést tett, hiszen rendkívül megugrottak az eladási számok, a kocsiból pedig a korszak egyik idolja lett. Az 1970-es években (Return of the Saint) az Angyal végül mégis csak egy Jaguar volánja mögé ült, miután az angol cég rájött, mekkora hibát követett el korábban.
A nevem Martin, Aston Martin. Habár James Bond számtalan autót (és egyéb járművet; tank, sugárhajtású hátizsák stb.) vezetett a regényekben és az azokból készült filmekben, egyik sem lett annyira ikonikus, mint a DB5-ös típusjelű Aston Martin, amelynek régebbi-újabb modelljeit összesen hat moziban lehetett látni (Goldfinger, Tűzgolyó, GoldenEye, A holnap markában, Casino Royale, Skyfall), de feltűnt az Ágyúgolyó futamban is, ahol Roger Moore ült a volán mögött.
A Szupercsapat (The A-team) fekete-piros festésű furgonja Rosszfiú tulajdonában van, és egy 1983-as GMC G-15-ös Vandura. A kicsike automata váltós és egy V8-as dorombol a motorháztető alatt, de van benne telefon, napfénytető, megerősített felfüggesztés (hogy bírja a strapát a csapat akciói alatt) stb. Mivel Rosszfiú utál repülni (főleg, ha Murdock a pilóta, ami többször fordul elő, mint azt R.F. szeretné), nagy szeretettel óvja a kocsiját.
Egyes autóknak nem kell ilyen fajta reklám, de persze nem is árt, ha filmben látjuk őket. Az Austin Mini Cooper a '60-as évek elején mutatkozott be, és ami azt illeti, a Mini egyáltalán nem véletlen elnevezés, lévén a kocsi nincs 700 kiló, hossza meg alig 3 méter. Az 1969-ben készült Az olasz melóban, és később a remake-ben is Minikkel csapatták a főszereplők, úgy mint Michael Caine vagy Mark Walhberg.
Ez a kedves kis autó persze más filmben is feltűnt, például Mr. Bean - nem mindig rendeltetésszerű - használatában. Ha a tipikus angol életformát és szokásokat kell parodizálni, akkor ebben a komikus szériában sem lehet más kocsija a főszereplőnek, mint egy Mini, nem igaz?
A Zöld Darázs mellett az 1966-os év másik híres tévésorozat-szereplője Batman volt, aki egy máig nagy rajongással övezett kocsival - a Batmobile-lal - sietett a bűncselekmények helyszínére. A kultikus Lincoln Futurama egy koncepcióautó volt, amit a széria kedvéért alakítottak át; például az eredeti motort kicserélték egy sokkal strapabíróbb Ford Galaxie-erőforrásra, de a felfüggesztést is megerősítették az akciójelenetek kedvéért. A denevéres karosszéria mellett egyéb - működő - eszközöket is beépítettek a több mint két tonnás jószágba, pl. gázturbinát, lopásgátlót, telefont, tűzoltókészüléket, füstgépet stb.
1989-ben Batman új autót kapott a filmekben, mégpedig egy átalakított Chevrolet Corvette-et, amit egybeépítettek egy Impalával, plusz versenygumikat raktak az egyedi felnikre. A 8-hengeres, utánégetős motor mellett a kétüléses pilótafülke is egy vadászgépet idéz. A kocsiban van CD-rekorder, fedélzeti számítógép, két Browning géppuska, bombatároló, acélkábel az éles kanyarokhoz, valamint egy speciális, kiereszthető "talp", aminek segítségével a kocsi képes 180° fokban, egy helyben megfordulni. A páncélborítás és a pajzsok szintén az alapfelszereléshez tartoznak.
A Spinnernek nevezett repülő rendőrkocsi a Szárnyas fejvadászban volt látható. A helyből le- és felszállni képes jármű kerekekkel is rendelkezik, ilyen "üzemmódban" a földön is tud haladni. A kocsit az a Syd Mead tervezte, akinek többek között a Tron "fénymotorjait" is köszönhetjük, de ezen kívül még számos film látványvilágának és futurisztikus járműveinek megalkotásában is részt vett.
Bár A bolygó neve: halál (Aliens) rögzített helyen, az LV-426-on játszódik, de azért így is feltűnik benne egy durva kinézetű, robusztus, páncélozott katonai jármű, az M577 Armored Personnel Carrier - röviden: APC.
Eredetileg repülőgépek vontatására terveztek (azért ennyire lapos, hogy beférjen a géptestek alá - ilyenek húzták a Heathrown a Boeing 747-eseket, amiknek 360 tonna a súlyuk), a teljes "neve" pedig Hunslet Engine Company, Air Towing Tractor, Model ATT77. Az eredetileg 72 tonnás gép súlyát sokkal barátságosabb, 28 tonnára csökkentették a film kedvéért. Hossza közel 10 méter, több mint 630 lóerős, és négykerék-meghajtással akár 60 km/h-val is tud haladni a beépített, gázturbinás motor segítségével. Az Alien-univerzumban ez a gépszörny amolyan mozgó katonai bázis, csapatszállító, és fegyver is egyben; van benne hő- és mozgásérzékelő, radar, zártláncú videórendszer stb. A forgatáshoz egy méretarányos, távirányítású modellt is építettek.
Sötét van és napszemüveget viselünk. Elwood és Jake Blues, a két csirkefogó isteni küldetésben jár, hogy megmentsék az árvaházat, ahol nevelkedtek, ehhez viszont pénzre van szükség, mégpedig sok pénzre. Hőseink ezért turnéba kezdenek, de aztán összetűzésbe keverednek egy rakás nácival, a rendőrséggel, a hadsereggel, ezért menekülniük kell, és ehhez kapóra jön egy lerobbant rendőrautó, a Bluesmobile, ami egy 1974-es Dodge Monaco Sedan. A The Blues Brothers egy ideig rekorder volt minden idők legtöbb összetört autójával, hiszen több tucat kocsit borítottak egymásra az egyik jelenetben. A Bluesmobile-t összesen 13 jármű "játszotta", és mindegyiket valamilyen speciális funkció szerint alakítottak át; pl. száguldáshoz, ugratásokhoz vagy darabokra eséshez.
Minden idők egyik leghíresebb autósüldözése a Bullitt című filmhez, azon belül pedig a coolság fokmérőjéhez, Steve McQueenhez fűződik, aki egy gyári zöld színű, 1968-as Ford Mustang GT-390-et vezetett San Francisco dombos utcáin. A maga korában ez a Mustang (nem számítva a klasszikus, piros, 1967-es kabriót) az egyik legnépszerűbb és sokak által leginkább vágyott modell volt, ami nagyrészt a filmnek köszönhető. A csaknem 11 perces jelenetet három hétig forgatták, és két, azonos kinézetű, de alaposan megerősített kocsit használtak - plusz természetesen az üldöző Dodge Chargert (és annak a "dublőreit"). Az üldözés során az autók esetenként 180 km/h-ás sebességgel is száguldottak.
Stephen King egyik legfélelmetesebb regényében egy autóba költözik egykori tulajdonosának gonosz lelke, ami aztán fokozatosan átveszi az uralmat a Christine nevű, piros, 1958-as Plymouth Fury új gazdája fölött. A démoni kocsi annyira népszerű volt, hogy más King-regényben is feltűnt (Az), a Macskaszem című filmben pedig látható is volt (egy másik King-figura, Cujo kerget egy macskát a kocsi előtt).
Ó, csak még egy kérdést, uram! - szokta mondani Columbo az ajtóból visszafordulva, hogy aztán valami látszólag lényegtelen információ alapján a helyére kerüljön a gyilkossági ügy utolsó puzzle-darabja. A komolytalan megjelenésű, slampos rendőrhadnagy egy hozzá tökéletesen illő kocsival jár, ami nem más, mint egy 1959-es Peugeot 403-as. Az egyetlen extra benne az URH-rádió, és az, ha elsőre beindul. A címszerepet alakító színész, Peter Falk személyesen választotta ki a kocsit, miután meglátta a Universal Stúdió egyik parkolójában.
Háp-háp! Gumikacsa és kamionos barátai a(z önkényeskedő) törvény elől menekülnek, végül hatalmas Konvojjá alakulnak az azonos című filmben. A Kris Kristofferson által vezetett monstrum egy MACK RS700L volt, és természetesen többet is használtak a forgatás során - ugyanakkor érdekesség, hogy nem mindig ugyanazokat az évjáratokat és modelleket. Erről bővebben itt olvashatsz.
Magasságos egek! A Vissza a jövőbe-filmek előtt a DeLorean DMC-12-es csak egy kevésbé ismert, limitált példányszámú (alig 9000 épült belőle) angol sportkocsi volt, ráadásul az egyetlen típus, amit a cég gyártott, mielőtt felszámolták volna. A kocsi legjellegzetesebb ismérve a két, felfelé nyíló, ún. sirályszárny, a fluxuskondenzátor azonban nem szériafelszerelés. A forgatások során több autót is "felöltöztettek" a DMC karosszériájával, és természetesen modelleket is készítettek az akció- vagy trükkjelenetekhez.
Kézi vezérlés! Kézi vezérlés! Maga vezet... Nem csoda, hiszen A pusztítóban látható rendőrautókat egyáltalán nem könnyű dolog kormányozni. A General Motors Ultralite nevű koncepciókocsi a valóságban is létezett, 1992-ben építették kísérleti jelleggel, melynek célja a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése volt. Az eredeti tervek szerint olyan autót kívántak létrehozni, amely képes 100 km-t mintegy 2,5 liter benzinnel megtenni. A szénszálas kaszni kevesebb, mint 200 kilót nyomott, a teljes autó pedig kb. 635 kg volt. A san angelesi rendőrség járőrkocsijaként lett leginkább népszerű, de futurisztikus megjelenése miatt más sci-fikben is feltűnt, így például az egyik seaQuest DSV-epizódban és A kétszáz éves emberben. Gyaníthatóan ezekben nem árasztotta el borotvahab a vezetőfülkét.
Két hülye egy autóban, plusz egy odacelluxozott fejű, halott papagáj. Hát persze, hogy ez a Dumb és Dumber, melyben a Jeff Daniels által alakított lökött kutyakozmetikus egy olyan furgonnal jön-megy, amely már messziről hirdeti mestersége címerét. Ez a kocsi egy 1984-es Ford Econoline; hathengeres és 114 lóerős, bár ember legyen a talpán, aki a ráaggatott kiegészítők alatt felismeri az eredeti modellt.
Alighanem az egyik legismertebb és legnépszerűbb francia kocsi az ezerarcú bűnözőkirály, Fantomas 1965-ös Citroën DS-19-e, ami a Fantomas visszatér című filmben kelt szárnyra a beépített sugárhajtóműveknek köszönhetően - Juve felügyelő nagy bosszúságára. Ha-ha-ha...
Az ötödik elem a francia filmipar egyik legdrágább, de egyben legsikeresebb produkciói közé tartozik. Corben Dallas repülő taxiját és a szintén nem földhözragadt rendőrautókat - egy kollégája hathatós közreműködésével - a francia képregény-fejedelem, Jean Giraud, alias Moebius tervezte.
A filmben természetesen főleg számítógépes animációk láthatók, de életnagyságú modelleket is használtak - például a közeli felvételekhez.
A Men in Blackben a J ügynök által nemes egyszerűséggel csak Ford Szarerának nevezett, szolid kinézetű autó valójában egy 1987-es Ford LTD Crown Victoria, és ha valaki a külseje alapján próbálja megítélni, az bizony alaposan téved. Ha nem hiszi, csak nyomja meg a piros gombot.
Én és a Magnum. Pontosabban: Thomas Magnum és a tűzpiros, 1977-es Ferrari 308 GTS, ami persze nem az övé volt, mert Robin Masters gyűjteményét gazdagította, de a bajszos, hawaii magánszimat előszeretettel villogott ezzel az olasz csodával, aminek láttán természetesen a hölgyek térdei is megremegtek. A forgatáson több altípust is használtak az ágaskodó lovas márkából (évadonként másikat), melynek súlya nagyjából 1 tonna, a 3 literes motor pedig akár 256 km/h-ás végsebességre is képes felgyorsítani a kocsit.
Ha kósza rém kísért, akkor hívja a Szellemirtókat, akik egyből bepattannak az Ecto-1 névre hallgató, 1959-es Cadillac Fleetwoodba, és már repesztenek is a helyszínre.
Eredetileg egy fiatalabb, ráadásul fekete színű modellt használtak volna a forgatáshoz, ám az operatőr, Kovács László megjegyezte, hogy a zömmel éjszakai felvételek miatt szerezzenek inkább egy világos színű autót. Bár a produkció egy második kocsit is vásárolt, végül a "főszereplővel" oldották meg az összes felvételt. Az Ectomobile-nak is nevezett járgány a film promóciójában is részt vett, amikor New Yorkban fel-alá furikázott vele egy beöltözött statiszta (állítólag több baleset is történt a bámészkodó sofőrök miatt).
A második rész idejére a kocsi meglehetősen rossz műszaki állapotba került, a Brooklyn hídon le is robbant, ami miatt megbírságolták a produkciót, mivel az autó akadályozta a forgalmat (és ezen a hídon nincsen leállósáv).
Túlzás nélkül állítható, hogy a világ legnagyobb példányszámban előállított és legnépszerűbb autói között dobogós helyen áll a Volkswagen Bogár - becsületes nevén: Type 1 -, amit 1938 és 2003 között gyártották.
A Ferdinand Porsche által tervezett népautó (bár állítása szerint Barényi Béla és Ganz József is részt vett a konstrukcióban) máig megőrizte hírnevét, ami mókás megjelenésének, olcsóságának és egyszerű műszaki felépítésének is köszönhető.
Ha filmekről van szó, gyaníthatóan mindenkinek Herbie jut eszébe. 1968-ban debütált A kicsi kocsi kalandjai című filmben. A saját magát kormányozni és gondolkodni tudó Bogár további öt mozifilmben és egy tévésorozatban tűnt fel. További részletek itt.
Bár a szó klasszikus értelmében nem autó, Luke Skywalker X-34-es siklója ugyanazt a célt szolgálja: gyorsan meg lehessen tenni vele két pont közötti távolságot. A film szerint antigravitációs jármű a valóságban egy átalakított 1972-es Bond Bug volt - pontosabban: csak az alváza (vagy képen kívül tartotta egy fémszerkezet), és az utómunkálatok során "emelték" a levegőbe. Érdekesség, hogy a Baljós árnyakban is látható egy ilyen sikló; ez ugyanazt a jármű, amit az Egy új reményben is használtak, csak átfestették.