Így készült a Star Wars - I. rész - Baljós árnyak

2014. december 23. 08:00 - Kővári György Márió

A Baljós árnyak az eddigi hat élőszereplős mozifilm leggyengébb darabja, de ezzel együtt mégis Star Wars, ami mindentől függetlenül bizonyos nívót jelent – bár a hírhedt Holiday Specialnél úgysem lehet rosszabb SW-filmet készíteni (kivéve talán, ha mindenki gungan lenne benne, és Jar Jar volna a főszereplő, de ez már tényleg felér egy rémálommal).

1994 végén a kaliforniai San Rafaelben lévő Skywalker Ranchon nagyszabású összejövetelt rendeztek, ahová meghívták a Star Wars-trilógia legfontosabb licencvásárlóinak képviselőit; a kötelező bulielemek élvezete mellett a kétnapos program alatt a kőkemény üzletembereknek egy világméretű marketingstratégiában is meg kellett állapodniuk.

A Ranch tulajdonosa, egyben a Lucasfilm Ltd. vezetője és névadója, George Lucas, tárgyalt a cápákkal, és noha ő maga is rendkívüli üzletember hírében áll, mégis testének minden atomjával utálja az ilyen banzájokat, különösen azt, amikor sok ember előtt kell beszélnie.

Agyonmosott farmerjában és kockás ingjében a színpadra igyekszik, hogy egy fontos bejelentést tegyen. A taps lassan elhallgat, Lucas zavartan mosolyog, egyik lábáról a másikra áll, segélykérően kipillant egyik asszisztensére, majd kiböki: „Tegnap új Star Wars-filmet kezdtem írni.” A tömeg erre tombolva kezd ünnepelni, amire minden okuk megvan; a hír a jelenlévők számára dollármilliókat jelent.

Valahogy így kezdődött az az ötéves monstre vállalkozás, melyben Lucas elkezdte mesélni fantasztikus űr-eposzának előzményeit, és aminek gyökerei a Klasszikus Trilógiát megelőző időkbe nyúlnak vissza. Annak idején, a '70-es évek elején, Lucas még egyetlen filmbe próbálta belegyömöszölni a Csillagok háborúja, A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér eseményeit, de a jegyzetei alapján még legalább két trilógia kirajzolódott, ezekből született meg később az I-II-III. epizód, melynek első felvonása a Baljós árnyak címet viseli.


Az első új film két történetszálat mesél el: az egyik főszereplője a későbbi sith nagyúr, Darth Vader, akit egykor Anakin Skywalkernek hívtak, és aranyos, szőke kisfiú volt egy kietlen sivatagbolygón, míg a másik szál a Régi Köztársaság végső hanyatlásának kezdetét mutatja be. A film alapkonfliktusa, hogy a Kereskedelmi Szövetség egy kicsi és békés bolygó, a Naboo biztonságát és függetlenségét veszélyezteti azzal, hogy hatalmas droidseregével blokád alá vonja a planétát.

A Galaktikus Szenátus vezetője titokban két Jedit küld ki, hogy közvetítsen a felek között, azonban sikertelenül járnak, és menekülniük kell a bolygó királynőjével, Amidalával együtt. Útközben, hogy sérült űrhajójukat megjavítsák, leszállnak a félreeső Tatuinon, ahol megismerkednek egy Anakin nevű rabszolgafiúval, akiben szokatlanul nagy az Erő. Közben egy rejtélyes fenyegetéssel is szembesülnek, mégpedig egy sötét harcossal, aki gyaníthatóan a gonosz Sith rend tagja.


A film előkészítési munkálatainak zömét a tervezés tette ki, ami nem jelentett mást, mint rajzolást és rajzolást, ötletelést, egyeztetést Lucasszal, és még több rajzolást. A Lucasfilm művészeti részlege szó szerint ezrével ontotta magából a film különböző helyszíneit, szereplőit, eszközeit, járműveit ábrázoló rajzokat és festményeket, lényegében kockáról kockára megtervezve ez egész filmet.


A művészeti vezetők építész- és grafikusképző iskolák tucatjait is felkeresték, több ezer beérkezett tervet átvizsgáltak, de a befutó végül az ILM (Industrial Light & Magic – Lucas híres trükkcége) egyik fiatal művésze, Doug Chiang lett, akinek műveit mindenki egyformán lenyűgözőnek talált. A legfontosabb helyszínek a Naboon lévők (Theed és a víz alatti gungan város, Otoh Gunga), valamint a bolygóméretű metropolisz, Coruscant, ahol a Jedik temploma is található, de legalább ugyanekkora hangsúlyt fektettek a szereplők kinézetének megtervezésére, azon belül is a Jedi lovagok és Amidala királynő öltözékére.

A gyártás első éve lényegében a tervezéssel telt el, csak ezt követően kezdődött a szereplőválogatás, ami szintén nem bizonyult egyszerűnek, hiszen többek között jól ismert karakterek fiatalkori megfelelőjét kellett megtalálni. A casting során jelentkezők százait hallgatták meg, közülük válogatták ki azokat, akiket egyáltalán Lucas figyelmébe ajánlottak. A kiválogatottakat meghívták Lucashoz, aki elbeszélgetett velük a vallástól kezdve a politikáig mindenről, csak épp a Star Wars-ról nem (még a forgatókönyvet sem mutatták meg nekik), Lucas így akarta megtudni, milyen ember az illető, és hogy megfelel-e az adott szerepről alkotott véleményéhez.


Liam Neeson – akinek Qui-Gon Jinn szerepét szánták – elég korán az alkotók látókörébe került, noha a történet szerint a figura a 60-as éveiben járt (Neeson ekkor épp csak elmúlt 40), ráadásul a szerepre eredetileg amerikai színészt kerestek (Neeson ír származású).


A fiatal Obi-Van Kenobi szerepére úgy választották ki a Trainspottinggal híressé vált Ewan McGregort, hogy a szereposztó rendező Sir Alec Guinness fiatalkori megjelenéséhez hasonló színészt keresett, McGregor pedig gond nélkül átment ezen a „szűrőn”. Később az is kiderült, hogy McGregor nagybátyja, Denis Lawson, mindhárom korábbi Star Wars-filmben szerepelt (Wedge Antillest, egy X-szárnyú pilótát játszott).


Padmé Amidala szerepét szinte Natalie Portmanre szabták, aki fiatal kora ellenére már sokat tapasztalt filmszínésznő volt, így elég hamar megkapta a királynő szerepét, a legnehezebb feladat azonban a megfelelő gyerekszínész kiválasztása volt Anakin szerepére.


A többi szereptől eltérően erre nem írtak ki nyilvános válogatást, ehelyett egyesével nézték meg a szóba jöhető jelölteket, akik közül már korán kitűnt az akkor ötéves Jake Lloyd, de mivel még túl fiatal volt, tovább kerestek. Két évvel később Jake megnőtt és két másik fiúval együtt próbafelvételre ment, és ezután már fölényesen maga mögé utasította társait.


A mellékszerepekre is kiváló színészeket találtak: Ian McDiarmid ismét eljátszotta Palpatine-t, Anakin anyját a svéd Pernilla August, míg a Jedi Tanács egyik tagját a közkedvelt Samuel L. Jackson alakította.


Visszatért Anthony Daniels és Kenny Baker is, mint Thripio és Artu, míg a sith tanítvány, Darth Maul bőrébe a skót kung-fu-bajnok és kaszkadőrszínész, Ray Park bújt.


A legfontosabb komikus mellékszerepre egy színpadi táncos-komikust, Ahmed Bestet kérték fel, akinek sajátos mozgáskultúrája képezte Jar Jar megjelenésének alapját. Habár a kétbalkezes gungant az utómunkák során, teljes egészében számítógéppel hozták létre, Best jelmezben és maszkban vett részt a forgatáson, hogy a trükkcsapat megfigyelhesse a mozgását, ill. rögzítsék a bőrére és ruhájára eső fények adatait.


A forgatás nagyrészt műteremben (az angliai Leavesden Stúdióban) történt, de több jelenetet vettek fel külső helyszíneken, pl. Tunéziában és Olaszországban. 1997. június 26-án csapták le az első jelenetet, amely a két sith lord, Darth Sidious és tanítványa, Darth Maul közötti rövid dialógot rögzítette.

A forgatás során – ez már hagyomány Star Wars-film forgatásánál – számos probléma adódott. Noha a jelenetek közel 70%-át ún. kékvászon előtt vették fel (ez az ún. chromakey-technika), és emiatt a díszletek csak egy részét építették meg a valóságban, amikor Liam Neesonnal akartak forgatni, kiderült, hogy túl alacsonyra épültek a kulisszák, így mindent meg kellett emelni, hogy a közel két méter magas Neeson „ne lógjon ki a képből”.


Tunéziában egyik éjjel hatalmas vihar söpört végig a forgatási helyszínen, és földig rombolta a méregdrága díszleteket. Mos Espa (itt lakik Anakin) romokban hevert, mindenfelé jelmezek, sátrak és kellékek hevertek félig a homokba temetve. Mindössze Amidala királynő űrhajójának leszálló-rámpája maradt épségben, így a stáb fele az ott játszódó jelenetek rögzítésével kezdett másnap, míg a többiek a károsodott díszleteket építették újra.


A forgatást követően megkezdődtek az utómunkálatok, melyek legalább ugyanakkora kihívást jelentettek, hiszen a film több mint kétharmadában kellett elhelyezni teljesen digitális szereplőket, vagy más számítógépes képmódosítást. Ez a munka sem ment könnyen: például az egyik legnehezebb feladat az ócskás, Watto „beszéltetése” volt, akinek jellegzetes arcberendezése megbonyolította szájának mozgatását. Mivel a figura folyamatosan mozog (repül), az animáció szempontjából különleges problémát jelentett állandóan mozgó szárnya, a ruházata, de még a szerszámos-övéről lelógó madzag is, amire külön számítógépes programot kellett írni.


Thripio ekkor még nem digitális szereplő volt, hanem egy különleges japán bábmozgatási eljárással életre keltett bábu, ami azt jelentette, hogy minden képkockáról, amin a robot látható, az utómunkában le kellett retusálni a bábost, ami több hónapot vett igénybe.


A Kereskedelmi Szövetség többezres droidseregét ún. tömegszimulátorral hozták létre, vagyis egy számítógéppel létrehozott és animált robotmodellt digitálisan „sokszorosítottak”, és a csatajelenetekben egy mesterséges intelligencia különböző viselkedésmintákat rendelt az egyes példányokhoz, melyek így egyedi módon tudtak reagálni a környezetük eseményeire (pl. futás, gyaloglás, esés stb).


Míg az eredeti filmekben a fénykardok színesen izzó energiapengéit fotokémiai eljárással hozták létre, ezúttal digitálisan, kockáról kockára rajzolták meg.

A vágás és effektezés mellett a régi trilógia hangmérnök-mágusa, Ben Burtt is munkához látott, hogy megalkossa az új film számára a különféle zörejeket, földönkívüli hangokat és egyéb effektusokat. A neimoidiak beszéde például külföldiek tört angolja alapján készült, a gungant részben angol, részben pedig halandzsaszavakból állította össze, míg a fiatal Jabba hutt nyelvének alapját a fonetikus kecsua képezte.

 

Míg a légifogat-verseny közönségének nagy része digitális, tombolásuk és drukkolásuk valódi: Burtt egy San Fransisco-i focimeccs atmoszféráját használta fel a jelenethez. A különféle idegen állatok hangjait, de még némely jármű zaját is állatok hangjának (pl. orrszarvú, tehén, bálna) feldolgozásával érte el.


Star Wars-film természetesen nem létezhet az olyannyira meghatározó zene nélkül, így ismét a legendás John Williamst kérték fel a kísérődallamok megkomponálására. Williams Lucas régi munkatársa, többek között ő szerezte a korábbi három Star Wars-film, és az Indiana Jones-trilógia zenéit is, így nem volt kétséges az új filmben való közreműködése. Williams ötlete volt a 70-es években, hogy a szereplők önálló zenei témát kapjanak, így most is ezt a módszert alkalmazta, de új motívumokat is megalkotott.

Lucas és Williams többször is megnézték a félkész filmet, és kijelölték, hogy hol kezdődjön és végződjön a zene, ill. Lucas elmagyarázta, hogy az egyes jelenetekben mit szeretne kifejezni a zenével, de a részletek kidolgozását teljes egészében a zeneszerzőre bízta, aki végül közel négy hónapon át dolgozott.


A Star Wars – I. rész: Baljós árnyakat 1999. május 19-én mutatták be, de a legelszántabb rajongók már napokkal, hetekkel a premier előtt lefoglalták a jegyüket, ill. tábort vertek a mozik előtt, hogy elsőként léphessenek be a vetítőterembe. A film mintegy 115 millió dolláros gyártási költségek felét rögtön a nyitóhétvégén visszahozta, azóta pedig mintegy egymilliárdos (!) profitot termelt.

A nézői-kritikai fogadtatás eléggé felemás volt. Sokan fanyalogtak a régi trilógiára jellemző hangulat hiánya miatt, ill. a legtöbben egyetértettek abban, hogy Lucas alaposan mellélőtt Jar Jar-ral, mint komikus figurával, aki sokkal inkább idegesítő és stílusidegen, semmint vicces.

Az elégedetlenség másik forrása az volt, hogy az Erőt megpróbálták tudományosan megmagyarázni (midi-chlorianok), és számos rajongó szerint ez tönkretette a monda egyik részét, ami különlegessé tette a többi sci-fivel szemben. Némelyek egyenesem arra „vetemedtek”, hogy kivágják a nekik nem tetsző részeket a filmből és a „fan-edit” verziókat közzétegyék az interneten. A leghíresebb ilyen változat a The Phantom Edit címet viseli, mintegy húsz perccel rövidebb az eredetinél, azonban sokak szerint jobb, mint a „hivatalos” film.

Törölt jelenetek, érdekességek:
  • A vízesés jelenet: amikor Qui-Gon, Obi-Wan és Jar Jar megérkeznek Theedbe, egy hatalmas vízesés előtt szállnak ki a járműből.
  • A verseny előtti pirkadat: Anakin korán kel, hogy előkészítse a fogatát a versenyre, közben egy rövid beszélgetést folytat Padméval.
  • A fogatverseny előtti rajtrács-jelenet: részletesebben mutatják be a közönséget és a rajtrácson várakozó versenyzőket. (A DVD-változathoz ezt később hozzáadták.)
  • Bővített második kör a fogatversenyen: ebben a körben többet mutatnak abból, hogy miképp veszi semmibe a szabályokat Sebulba, valamint újabb bizonyítékot Anakin különlegességére. (A DVD-változatban szerepel ez a jelenet.)
  • Anakin verekedése Greedóval a verseny után: a film készítői Anakin agresszióját akarták bemutatni, de George Lucas kivágta ezt a jelenetet, mivel azt szerette volna elérni, hogy Anakin jó gyereknek legyen feltüntetve és csak később váljon gonosszá. 
  • Búcsú Jirától: amikor Qui-Gon és Anakin távozni készülnek Mos Espából, Anakin egy pillanatra megáll, hogy búcsút mondjon Jirának. Darth Maul egyik felderítődroidja követi őket. Mielőtt elhaladnának a Dusty Duck teherhajó mellett, Qui-Gon elpusztítja a droidot. 
  • A légitaxi jelenet: a coruscanti légitaxit 10 másodperccel tovább mutatják. (Ez a jelenet is rákerült a DVD-változatra.)
  • A film regényváltozata három olyan fejezetet is tartalmaz, ami a filmben nem található meg. Az első kettő rész Anakin utolsó előtti fogatversenyét és annak következményeit mutatja be, míg a harmadikban Anakin és egy sebesült buckalakó találkozását ismerhetjük meg.
  • A film elején egy köztársasági cirkáló, fedélzetén Qui-Gonnal és Obi-Wannal, a Kereskedelmi Szövetség droidvezérlője felé közelít. Ez hasonlít A Jedi visszatér kezdetére, ahol Darth Vader zászlóshajója a második Halálcsillag felé repül.
  • Obi-Wan a film kezdetén azt mondja: „Valahogy nem tetszik ez a dolog.” Ez a kijelentés (esetleg más formában, de azonos tartalommal) minden filmben elhangzik.
  • Qui-Gon és Obi-Wan első megjelenésekor az arcukat csuklyájukat hátrahúzva fedik fel. Obi-Wan ugyanezt teszi az Egy új reményben, amikor először tűnik fel.
  • A droidekák lézerfegyverének hangja hasonlít az AT-AT-jéra.
  • Qui-Gon fénykardját használva veri vissza egy droid sikló lézerlövedékeit az erdőben, ami aztán felrobban. Luke Skywalker szintén így robbant fel egy birodalmi siklót, szintén erdőben.
  • Obi-Wan kék fénykardja egy látszólag végtelen nyílásba zuhan, csakúgy mint Luké A Birodalom visszavágban. Obi-Wan és később Luke is zöld fénykarddal helyettesítik (Obi-Wan Qui-Gonét használja, Luke pedig újat készít). 
  • Amikor Qui-Gonék a Tatuinon sétálnak, a háttérben feltűnik Luke siklója zöld színben. 
  • Egy Jedi mester elmetrükköt használ saját maga és padawanja megsegítésére. A Baljós árnyakban Qui-Gon így győzi meg Nass főnököt, hogy engedje őket utukra. Az Egy új reményben Obi-Wan így hiteti el egy birodalmi rohamosztagossal, hogy nem azok a droidok azok, amelyeket keresnek (bár Luke hivatalosan nem a padawanja, de tőle tanul).

Forrás: Laurent Bouzereau és Jody Duncan: Így készült az I. rész, Baljós árnyak

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkockasag.blog.hu/api/trackback/id/tr337001733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2014.12.23. 20:36:37

A Baljós árnyak történetének legnagyobb és legidegesítőbb hibái a következők:
1. Egy Kereskedelmi Szövetség, aminek saját űrhadserege van? Ami akkora, hogy meg tud szállni vele egy egész bolygót? Mintha a McDonaldsnek vagy a Teszkónak lenne magánhadserege, amivel megszállja az üzletét akadályozó országokat.
2. Milyen Köztársaság az, ami egy ilyen blokádot és megszállást megenged és gyakorlatilag semmit sem tesz ellene? Tisztára, mint az ENSZ.
3. Miért Jediket küldenek tárgyalni diplomaták és politikusok helyett? A Jedik maximum kísérhetnének és védhetnének egy tárgyaló delegátust.
4. A galaktikus térképek szerint a Tatuin nagyon nem esik útba a Nabooról a Coruscant felé menet. Ráadásul messze is van tőle. Hogyan sikerült a sérült hiperhajtóművel odavergődni?
5. A hatalmas Galaktikus Köztársaság váltóját nem fogadják el Mos Espában? Mintha az amerikai dollárt nem fogadnák el Tunéziában vagy bárhol. És nincs a városban vagy a bolygón egyetlen pénzváltó vagy bank sem, ahová be lehetne menni felváltani valami helyi zsetonra?
6. A Naboon választásos királyság van, ahol királynak egy fiatal, tapasztalatlan kislányt választanak meg? Agyrém.
7. Ha az erőt a midikloriánok (értsd: mitokondriumok) okozzák, akkor miként lehet jelen a kaiburr kristályban és más kristályokban, miként járhatja át a Jedi templomot vagy a Koriban bolygót?
8. A Naboo felszabadításának tervét a királynő dolgozza ki? Nem egy tapasztalt katonatiszt, aki ért is a háborúhoz? A többiek meg vita nélkül követik?
9. A nabooi csatában csak a droidok hullanak el, a roncsaikkal tele van a mező. Halott vagy sebesült gunganokat egyet sem látni a csatatéren.
10. A film végén mindenkit kitüntetnek és megdicsérnek. Épp csak Anakin rabszolga anyját felejtik el kivásárolni és fölszabadítani, hálából, amiért megnyerte nekik a csatát az űrben és így a földön is. Nyilván elintézték a dolgot egy vállon veregetéssel: ügyes vagy, kisfiam!

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.12.23. 20:48:37

@steery:

1. Csak a neve Kereskedelmi Szövetség. Ez egy óriási, csillagközi konglomerátum, politikai és gazdasági hatalommal. A filmből nem sok derül ki róluk, ezért célszerű elolvasni pár regényt, hogy az ember jobban megismerje a működésük lényegét és a céljaikat.
Továbbá a KSz csak egy eszköz Darth Sidious kezében, hogy lekösse vele a Köztársaság erőit, amíg elérkezik az idő a hatalomátvételre.

2. Politika. Nem lehet nyíltan beavatkozni, mert annak ilyen és olyan következményei lennének. A Köztársaság egy inkompetens szerveződés, ami belül már rég elrohadt, csak a felszínen ez még nem látszik.
Tesz a blokád ellen, hiszen kiküldte a Jediket. Ebben a témában is célszerű könyveket olvasni, mert a film elég felszínes ebből a szempontból is.

3. Mert ez nem hivatalos tárgyalás, azért. Egy politikai döntéssorozat első lépése a Jedik kiküldése. Felderítés, ha úgy tetszik, az erőviszonyok felmérése.

4. Sérült, de nem üzemképtelen.

5. Menj be egy magyar Tescoba, és próbálj amerikai dollárral fizetni. Megnézném, hogy sikerül-e. :)
A bank vagy pénzváltó hiánya jogos észrevétel, de mivel ez nem egy dokumentumfilm, ennyi szabadság jár az írónak.

6. Nálunk meg tizenéves kislányokat adnak férjhez idős férfiakhoz. Az nem agyrém?
Ilyen a nabooi rendszer. Ennek a mikéntjeire is választ ad néhány regény.

7. Nem a midichloriánok "okozzák" az Erőt, nem ők hozzák létre, csak összekapcsolják az élő szervezeteket az Erővel. Egy közvetítő közeg.

8. Nem egyedül dolgozta ki nyilván, de mivel még mindig nem dokumentumfilmről van szó, dramaturgiai szempontból nem lett volna túl izgalmas, ahogy heteken át egy terepasztal körül tárgyalgatnak, hogy mi legyen.

9. Mert PG-13-as a film, ergo nincs vér, sem túlzott erőszak. A regényekben elég véresen irtják egymást a szereplők, ne aggódj.

10. Mivel rabszolga, nem mehetett oda, Watto talán nem engedte. Esetleg nem is tudott az egész ünnepségről. Vagy talán Watto nem akarta eladni. Dramaturgiai szempontból indokolt ennek a dolognak a kihagyása, hiszen akkor Anakin nem mehetett volna el érte a buckalakók táborába A klónok támadásában, Shmi nem halt volna meg a karjaiban, és így nem adott volna egy lökést Anakinnak a sötét oldal felé.

2014.12.23. 23:05:22

Úgy csináltok, mintha ezt a bugyuta gyerekfilmet meg lehetne magyarázni, és számon lehetne rajta kérni a logikát és a következetességet. Az ilyen filmben az ember nem a plothole-okat keresi, mert akkor már az elején ki lehet kapcsolni. Hanem csak le kell ülni elé, agyat eldobni, nem gondolkodni semmin, és nézni, csámcsogni.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.12.23. 23:07:42

@retrovírus: Na és, ha bugyuta gyerekfilm? Akkor már nincs is létjogosultsága? Minden filmet meg lehet magyarázni, így ezt is. A belső logikája megvan, működik is, nincs vele semmi baj, csak egyszerű, mint a parafadugó.

Tisztelettel, én nem az általad felsoroltak miatt nézek filmeket, bár tény, hogy ez is egy hozzáállás.

bmakszim 2014.12.24. 09:36:46

Csak nekem bántja a szemem a "Thripio és az artu"?

2014.12.24. 13:22:31

@bmakszim: Na igen, ez meg a másik. Akartam írni én is. Ennél borzalmasabb változat nem létezik, amikor a fonetikus magyar kiejtést angolul akarják leírni. Egyáltalán minek kellett megváltoztatni a gyári nevüket?

2014.12.24. 21:35:25

@Kővári György Márió: Ezt hogy kell érteni? Az oké, hogy magyarosan mondják a szinkronos filmben (ill. már maga a szinrkon sem oké számomra, de az egy másik vita), viszont a fonetikus kiejtést visszaangolosítani egy blogon? Hogy jön ehhez a forgalmazó?

steery 2014.12.24. 21:35:44

Akárhogy is vesszük, ezen film fölött bizony a kezdetektől ott lebegtek azok a baljós árnyak, amik beárnyékolták a sikerét. És azóta sem lebbentek föl róla, hiába minden utólagos magyarázkodás meg kiegészítő könyvecske...
Amúgy ez is amerikai specialitás, hogy 13-as karikájú háborús-öldöklős-gyilkolászós -tragikus filmeket csinálnak, amik a gyerekek számára is nézhetők. Mint a fából vaskarika. Kész agyrém.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.12.24. 21:36:59

@retrovírus: Úgy, hogy mivel a forrásként használt könyvben így volt leírva, én is e szerint írtam le a bejegyzésben. Természetesen tudom, hogyan kell írni akár angolul, akár a "típusszám" szerint Threepio nevét.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.12.24. 21:41:45

@steery: Ez igaz. Ahhoz képest, mekkorák voltak az elvásárok, eléggé infantilis lett a történet. Azért Lucas igyekezett a továbbiakban összeszedni magát, és A sith-ek bosszúja már egész tűrhetőre sikerült.

A PG-13 azért a legnépszerűbb korhatárbesorolás, mert ez számíthat a legnagyobb nézőszámra (szülői felügyelettel nézhető 13 éven aluliak számára, ha jól tudom), de ahhoz, hogy a korhatárbesoroló szerv kiadja ezt a jelölést, a filmnek nem szabad től erőszakosnak lennie, nem szabad vért mutatni, nem szabad szexet mutatni stb. Nálunk ez a 12-es korhatárnak felel meg.

Nem Lucas hibája, hogy ez a rendszer van az USÁ-ban, de az világos, hogy ehhez igazodva írta meg a filmet, ill. már eleve a PG-13-at megcélozva.

Az egész amerikai korhatárbesorolás amúgy egy agyrém, épp úgy, mint a magyar, mert képmutató, hipokrita baromság. Ott van pl. a Kick-Ass. Azzal nem volt gond, hogy egy 12 éves kislány szanaszét gyilkos embereket puszta kézzel és fegyverekkel, de az már igen, hogy rondán beszél.

steery 2014.12.25. 22:27:52

@Kővári György Márió: A legnagyobb nézőszámhoz igazítani több okból is marhaság egy filmet.
1. A történet típusa kellene, hogy meghatározza a történetet. Egy romantikus film legyen romantikus, érzelgős, nevetős-sírós. Egy sci-fi háborús akciófilm meg legyen kőkemény öldöklős, véres, drámázós. Nehogymá népszerű gyerekfigurát csináljanak a tömeggyilkos Darth Vaderből meg a Sitj lovagokból! Meg példaképet!
2. Akik a film megjelenésekor még gyerekek, azok pár év múlva felnőttek lesznek. Majd akkor megnézik a 18-as karikás filmet. Fordítva ez nem igaz. A felnőttek nem fognak megnézni egy 12-13-as karikás "háborús" filmet, ami gyerekeknek való. És mivel évek múlva sem lesznek gyerekek (kivéve ha infantilis hülyét csinál belőlük hálivúd), később sem fogják megnézni. A film pedig megy a süllyesztőbe. Pár év múlva már a kutya sem emlékszik rá.
3. Mivel az emberek sokfélék, eltérő igényekkel, nem lehet olyan filmet csinálni, ami mindenkinek tetszeni fog. Ha túl sokat akarnak markolni a készítők, végül túl keveset fognak. Nem kell mindenkinek megfelelni. Ha gyerekeknek való sci-fit akarnak csinálni, ám tegyék, de akkor legyen a címe Csillagok békéje vagy Csillagok gyermekei vagy Az iskolabusz visszavág vagy A tanerő visszatér.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.12.25. 22:41:04

@steery:

Valóban az, de attól még ezt teszik az amerikai stúdiók, mivel ez számíthat a legnagyobb nézőszámra és bevételre. Ugyanolyan ez, mint amikor kifejezetten a díjátadó szezonra készítenek filmeket, direkt a Golden Globe-ot és/vagy az Oscart megcélozva. Minden stúdió évente több filmet készít a díjakért, néhányat a presztízsért, és nagyon sokat egyszerű profitért. Ez üzlet, szórakoztatóipar.

Az, hogy minek kellene lenni, egy ideális világban valóban úgy volna, de mivel nem abban élünk, nem az van.
Amit írsz, az több SW-regényben is így van... öldöklés, nagy érzelmek, vér, pusztulás, izgalom, akció... de a regényeket másképp bírálják el, mint a filmeket.

A PG-13 nem azt jelenti, hogy gyerekeknek való, mert való az felnőtteknek is, csak épp nem annyira erőszakos, erotikus stb. a film, hogy a gyerekek szülői felügyelettel se nézhessék meg.

A stúdiók általában biztosra mennek, és nem kockáztatnak. Ha egy film magasabb korhatárbesorolást kap, az simán nézőszám-csökkenéssel járhat, sőt egyenesen bukással is, holott maga a film jó. Pl. a Dredd ezért bukott meg; R-kategóriás volt, ami nálunk a 18-as karikának felel meg. Viszont ha PG-13-at csináltak volna belőle, akkor elveszítette volna a történet lényegét. A stúdió kockáztatott, és nem jött be neki a dolog, ezért nem lesz valószínűleg folytatás, holott a film - ismétlem - egész jó volt.

Isaac Asimov mondta (nem filmek kapcsán, de ugyanúgy lehet erre is alkalmazni), hogy több tíz- és százmillió különböző ember egyidejű tetszését csak olyasvalami érheti el, ami kínos gonddal kerüli, hogy bárkit is megbántson. Minden, ami ízt vagy egyéniséget ad, valakiben visszatetszést szül - és ez lesz a veszte. A küzdelemből tehát az íztelen kotyvalék kerül ki győztesen; nem azért, mert tetszést vált ki, hanem mert nem vált ki visszatetszést.

Ezért készül annyi hasonló film, ami pedig mer másmilyen lenni, sokszor megbukik, de nem azért, mert rossz, hanem mert nem felel meg valamilyen bizottság ítéletének.

Hollywood hosszú évtizedek óta bevált módszerek szerint dolgozik, és a stúdióknak nem érdekük ezen változtatni, mivel ez hozza a biztos pénzt. Az, hogy milyen áron (értsd: gagyi, buta filmek), nem érdekli őket, amíg csilingel a pénztárgép.

steery 2014.12.26. 20:07:14

@Kővári György Márió: Szépen összefoglaltad a filmipar lényegét. A hangsúly az iparon van, nem a művészeten. Nemrég láttam a Dreddet, nagyon állat film volt! Kevés sci-fi akciófilmet élveztem ennyire az utóbbi években, mint ezt, noha voltak benne bőven logikai hibák és egy kis erőfeszítéssel sokkal állatabbra is meg lehetett volna csinálni, hogy zúzzon a vásznon, tiszta erőből. De így is volt benne szufla elég és szólt, mint egy ágyú a csatatéren.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy nekünk, nézőknek bele kell nyugodnunk a helyzetbe és szó nélkül be kell nyelnünk a filmipari selejteket. Pont azért óbégatok folyton az ilyen fórumokon, hogy visszajelzést küldjek valamiképp a készítőknek: hé, balfácánok! Nem tetszenek a filmjeitek! Csináljátok másképp!
Mert néma nézőnek filmes se érti a szavát.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.12.26. 20:14:35

@steery: Köszönöm, magam is hasonlóan gondolom, bár azért hozzáteszem, hogy nem vagyok a lilagőzös "művészfilmek" híve sem, egyszerűen a FILM-et szeretem, viszont hiszek abban, hogy nem csupán üres és felszínes szórakoztatásra jó, hanem komoly mondanivaló átadására is. Nyilván azok, akik Transformersen és Gyűrűk urán "nevelkedetek", sosem fogják osztani a véleményemet, de ez legyen az ő bajuk.

A Dredd kevés pénzből készült, ez látszik rajta, de minden fillér, amit ráköltöttek, mégis meglátszik. Igazán kár, hogy valószínűleg nem lesz folytatása, nagyobb költségvetéssel, de hasonló stílussal. Bezzeg a pénzgyár celluloidhulladékok mindig kapnak folytatást...

Nem kell eltűrnünk, egyszerűen csak ki kell választanunk az értékes alkotásokat, amik lehetnek akár szórakoztatóak is, de mégis értékekesek valamiben. Én erre törekszem, és a blogot is ezért csinálom, hogy kimazsolázzam az érdekesebb, értékesebb filmeket, és ajánljam azokat. Amik pedig megérdemlik, azokról nem fogok jókat írni, akkor sem, ha némely műveletlen vagy tudatlan olvasó még el is küld érte a francba.

Sajnos, a mi hangunk túl kevés ahhoz, hogy túlkiabáljuk a birka tömegeket, de szerintem nem is kell kiabálnunk. Elég, ha a saját környezetünkben terjesztjük az igényességet és az obejktív bírálatokat, és valakinél biztosan közönségre fog találni. Lehet, hogy sokan le fognak minket hülyézni, de ha csak egy valakit el tudsz érni, egyetért veled, már megérte a dolog. A birkák meg csak bégessenek.

steery 2014.12.27. 09:29:07

Akkor már csak egy kérdésem van: Lesz Így készült az SW II. III. IV. V. VI. is? Még a VII. előtt?

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.12.27. 09:30:46

@steery: Igen, lesz. Már rég megírtam, és a blogspotos főoldalon kint is vannak egy ideje, de itt még nem publikáltam őket. Majd kirakom mindet szép sorban. :)