Filmes autók - 2. rész

2014. augusztus 16. 08:00 - Kővári György Márió

Az első részhez kattints IDE!

Klasszikus filmes autónak közel sem nevezném az Én, a robot futurisztikus Audiját, de mivel a márka eléggé közismert, szorítottam neki helyet ebben a listában.
Az eredetileg Audi RSQ névre hallható koncepciójárművet kifejezetten a film kedvéért tervezték. Legjellegzetesebb ismérve, hogy nem kerekeken, hanem gömb alakú futóműveken gurul, így sokkal szabadabb kormányozhatóságra és irányváltoztatásokra van lehetőség.

 

A robotvezérlésű JohnnyTaxi a Mars egyik közkedvelt személyszállító járműve a Total Recallban, annál is inkább, mert vezetés közben a sofőrrel kellemesen el lehet csevegni.
A kocsi alapja alighanem egy Volkswagen (talán Bogár?), ennek az alvázára építették rá az üvegszálas karosszériát.


A természet utat tör magának, ezt jól tudjuk, hiszen John Hammond ezt mondta a Jurassic Parkban. A klónozással új életre keltett őslényparkba önműködő, sínen haladó 1991-es és '92-es Ford Expolorer XLT-kkel lehet behajtani.
A filmhez számos Ford terepjárót használtak, mindegyik aszerint átalakítva, hogy a történet éppen melyik fázisában szerepelnek - ennek megfelelő sérülésekkel ellátva.


Az 1982-es, fekete Pontiac Trans AM anélkül is elég dögös kinézetű autó, hogy egy beszélő számítógépet építenénk bele. Michael Long kocsijával mégis ez történik, így jön létre KITT (Knight Industries Two Thousand), Longból pedig Knight lesz, és onnantól kezdve együtt harcolnak a bűn és igazságtalanság ellen aKnight Riderben.
Csak néhány a módosítások közül (a mesterséges intelligencián kívül): turbó-meghajtás, lopakodó-üzemmód, radar, robbanás- tűz- és golyóálló páncélzat és üvegek, fényképezőgép, nyomtató, röntgen stb.
Érdekesség, hogy a kocsi orrán látható vörös futófény a producer, a Battlestar Galacticát is kitaláló Glen A. Larson ötlete volt, hiszen a kultikus sci-fi-sorozatban is hasonló fény látható a cylonok "szeme" helyén.
A forgatáshoz összesen 23 kocsit használtak, sokat a közeli, másokat pedig az akciójelenetekhez, ugratásokhoz. A kocsiról bővebben itt.


A Knight Rider kapcsán alighanem a legtöbbször feltett két kérdés az lehetett, hogy az a kamion, aminek a pótkocsija KITT garázsát és a Knight Alapítvány mobil bázisát rejti, hova megy állandóan és ki a sofőr.
A sorozatban összesen három kamion volt látható: egy 1980-as, majd két 1984-es GMC General - utóbbiak vezetőülése mögött alvófülke is van.


A Hazárd megye lordjaiban szereplő Lee tábornok egy piros Dodge Charger, aminek igencsak jellegzetes kürthangja van. Egy másik fontos tulajdonsága, hogy az ajtók le vannak hegesztve, így csak ki-bemászva lehet elhagyni vagy elfoglalni az üléseket.
A sorozat folyamán több száz autót használtak el, többek között a gyakori ugratásokhoz; ilyenkor a kocsi súlyát drasztikusan lecsökkentették (néhány száz kilóra).


A James Bond-filmekben se szeri, se száma a különféle autóknak, hiszen a gyártók tudják, hogy egy 007-es mozi kiváló reklámlehetőség.
A kém, aki szeretett engem című epizódban volt látható az egyik legkülönlegesebb járgány, mégpedig egy 1976-os Lotus Espirit S1-es, ami képes volt a víz alatt is haladni. A valóságban a kétéltű verzió egy Espirit-vázzal felszerelt mini-búvárhajó volt, de természetesen maketteket is használtak a forgatás során.


A Mad Max-sorozat minden vitán felül a legjobb ausztrál filmek közé tartozik, főleg persze a második rész, amely a trilógia legjobb darabja. A disztopikus történetben számtalan roncs- és "roncs, de azért működő" autót lehet látni, így egy Mack R600 Coolpower nyerges vontatót is, amivel a film végi nagy autósüldözés zajlik.


A főszereplő, "Mad" Max Rockatansky autója a történet szerint egy rendőrjárőr, aminek Interceptor a neve, a valóságban azonban ez egy 1973-as Ford Falcon XB GT kupé, aminek az orrát kicserélték egy, a film kedvéért tervezett üvegszálas elemre. Később ez az alkatrész a sorozatgyártásban is megjelent, mivel annyira népszerűvé vált a film kapcsán.
Ahogy egy autós filmnél lenni szokott, itt is több kocsit használt a stáb, egyet a közeli felvételekhez, egyet pedig az akciójelenetekben. A Mad Max járműveiről itt olvashatsz részletesebben.


Egy vadonatúj, fehér luxus-Mercedes, 2001-jelzéssel, nyitható tetős, valódi bőrülésekkel. Kedvezményes áron vettem, persze kápéért, az unokaöcsém passzolta át, ő vett egy másikat; igazán rendes gyerek az öcsém...
Az Űrgolyhók minden idők legjobb sci-fi-paródiája, ezzel remélhetőleg mások is egyetértenek. Az őrült filmben számos fura jármű tűnik fel (többek között a Millenium Falcon is a Star Warsból), ezek egyike ez a kétszemélyes űrhajó, amit a film kedvéért épített a legendás Dean Jeffries, aki számos filmhez alakított át vagy épített járműveket (pl. többek között a Zöld Darázs autóját 1966-ban, de ugyanekkor a Batmobile tervezésében is részt vett).
Érdekesség, hogy a forgatás befejeztével a "kocsiba" motort szereltek, és amolyan légpárnás siklót alakítottak ki belőle.


Bár a Scooby-Doo-sorozatok és filmek Csodajárgánya nem valódi furgon, a populáris kultúrában elfoglalt helyét mégis jól jelzi, hogy rengeteg autótulajdonos festette le a kedvencét a jól ismert kék-zöld-virágos színekre és mintákra.
Bár a kocsi hátulja általában üres, vagy Shaggy és Scooby utaznak ott, sok epizódban lehet látni, hogy olykor különféle eszközök és felszerelések tárolására is szolgál a raktér, például detektorok, kötelek, lámpások, ásók stb.
A rajzfilmekből nem derül ki (csak egy werkből), hogy a Rejtély Rt. már a kocsi megléte előtt is együtt nyomozott, ám akkor még Daphne apja fuvarozta őket a különböző helyszínekre, később azonban megvásárolta a furgont és a csapatnak ajándékozta (a kocsi így - az általános vélekedéssel ellentétben - nem Fredé, hanem Daphne-é).
A járgány megjelenése teljes egészében a fantázia szülötte, de egyes feltételezések szerint két, 1965-ös Chevrolet furgontól kölcsönözték a kinézetét.


Amikor a két botcsinálta kém, Rosco Frazer, alias Steinberg és Doug O'Riordan, alias Mason a gonosz K1-gyel kerül szembe a Nyomás utána! című Bud Spencer-Terence Hill-komédiában, texasi milliomosoknak adják ki magukat, és egy hatalmas cirkálóval állítanak be egy luxusszálloda elé, ami egy 1958-as Lincoln Continental Mark III-as. A tehenet pedig Brünhildának hívják.


Steven Spielberg első jelentős filmje, a Párbaj eredetileg a tévé számára készült, ám a nagy sikerre való tekintettel moziban is bemutatták, és a jobb filmes iskolákban tananyagként is szolgál ez a remek pszichodráma, melyben a kamion és a személyautó összecsapása szimbolikus magasságokba emelkedik.
Az arctalan ellenség által vezetett ütött-kopott, de annál agresszívabb gépszörny egy 1960-as Peterbilt 281-es, és egy 1948-as Fruehauf tartálykocsit húz maga után.


Sok rendezőnek van valamilyen egyedi stílusvonása, szokása, ami gyakran visszaköszön a filmjeiben. A francia Jean-Pierre Jeunet például sokat dolgozik Dominique Pinon színésszel, és kedveli a sárgásbarna színvilágot, James Cameron szinte minden produkciójában forradalmi trükktechnikákat használ, Tim Burton pedig imádja a groteszk és morbid dolgokat.
Sam Raimi sárga, 1973-as Oldsmobile Delta 88-át pakolja bele minden filmjébe (állítólag még a western Gyorsabb a halálnálba is becsempészte valahogy), így Bruce Campbellen kívül ezt a klasszikus autót is érdemes keresni a Raimi-mozikban.


Milyen a szovjet törpe? Óriás! Az úthenger meg robog, legalábbis ebben az 1977-ben készült magyar tévésorozatban, melyben Józsi (Szabó Gyula), a nagydumás, egykori tengerész-dokkmunkás-istállófiú stb. elindul úthengert szerezni kicsiny falujának, hogy végre legyen igazi út Nyírmadocsán. A korántsem komoly történet csak akkor kezdődik igazán, amikor Józsi megszerzi a csodagépet, és kalandos útra vállalkozva keresztülrobog vele az országon az ő kis rezedaszagú faluja felé.
A címszereplő egy 16 tonnás, 1949-ben gyártott MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger volt, amit 1975-ig munkagépként használtak. 2010-ben újították fel, jelenleg pedig a Vasúttörténeti Parkban látható.


A kaszkadőrből színésszé avanzsált Burt Reynolds számos filmben tűnt fel, ám mind közül a szintén egykori kaszkadőr, később rendező Hal Needham akcióblődlijei a legdinamikusabbak, élükön természetesen a Smokey és a Bandita-sorozattal, amely összesen hét részt ért meg, igaz, a Banditát csak háromszor alakította Reynolds.
Az első filmben szereplő fekete kocsi egy 1977-es Pontiac T-Top Trans AM volt (azaz KITT elődje), és a hatalmas siker alaposan megdobta a cég eladási mutatóit. A bajszos színésznek állítólag a Pontiac akkori főnöke ígért egy autót ingyen, amennyiben a film sikeresnek bizonyul. Az lett, de a várva várt kocsi elmaradt. Reynolds végül felhívta a céget, de kiderült, hogy azóta új vezető került pozícióba, aki nem óhajtotta elődje ígéretét betartani.


Mint már korábban olvasható volt, az Űrgolyhókban sok furcsa jármű látható. Lone Starr busza, a Sas 5 egy 1986-os Winnebago Chieftain 33-as lakókocsi, amiből volt egy életnagyságú verzió, és persze méretarányos modellek is. I love Uranus.


Erre a buszra garantáltan nem akarsz felszállni! Egy őrült terrorista bombát szerelt a 2525-ös számú los angelesi járatra, amely nem állhat meg, és nem is lassíthat le 50 mérföld/óra (kb. 80 km/h) sebesség alá, különben BUMMM! Még szerencse, hogy már úton van Jack Traven, hogy megmentse az utasokat.
Az 1994-ben készült Féktelenül ma is ugyanolyan izgalmas és pergő, a pórul járt 33-as busz pedig egy 1966-os GM TDH 5303 New Look.
A leghíresebb jelenetben a jármű átugrat egy mély szakadék felett, ám aki azt hitte, hogy ezt a trükköt valóban megcsinálták, azt le kell lomboznom, ugyanis számítógéppel segítettek rá az ugrás hosszára és ívére, igaz, a szcéna alapja egy valódi, ugrató busz volt, csak nem olyan magasan és nem olyan hosszan repült, mint a filmben.


Noha Clint Eastwood egyenesen erről az autóról adta a néhány évvel korábbi filmjének a címét, a Starsky és Hutch című zsarusorozatban lett igazán kedvelt a Ford Gran Torino, azon belül is az 1974 és '76 közötti modellek, ugyanis megjelenésükben ezek ugyanolyanok voltak.
Dave Starsky eredetileg egy Chevrolet Camarót vezetett volna, ám a produkciót többek között a Ford szponzorálta, így esett a választás erre a márkára. Paul Michael Glaser állítólag utálta a kocsit, mert túl nagynak, gyerekesnek és rondának találta, de azzal is gondja volt (logikus felvetés), hogy két álruhás rendőr ilyen feltűnő autóval furikázik, ill. általában nem szerette a Ford márkát. Visszatérő gúny volt részéről, hogy a kocsi úgy néz ki, mint egy csíkos paradicsom, amit a sorozat írói többször is Hutch szájába adtak, hogy így ugrassa a társát, aki a történet szerint imádta az autóját.


A Robotzsaruban látható 6000-es SUX nem valódi márka, hanem a film kedvéért találták ki, mint a döglődő Detroit egyik legvágyottabb járművét és státuszszimbólumát.
A kocsi alapja egy 1977-es Oldsmobile Cutlass Supreme, amire kiegészítő karosszériaelemeket szereltek, például légbeömlő-nyílásokat, hogy a kocsi futurisztikusabb legyen. A SUX márkanév Paul Verhoeven ötlete volt, mert kimondva - "száksz" - ugyanúgy hangzik, mint az angol sucks szó, ami pejoratív értelemben szívást jelent, és a rendező úgy vélte, hogy ez vicces.


A szövetség című filmben volt látható az ún. The Nautilus Car, azaz Némó kapitány szárazföldi járműve, amit teljes egészében a film kedvéért gyártottak.
A alapot egy Land Rover Fire Tender alváza képezte, a motor pedig egy V8-as Rover volt. A legfeltűnőbb tulajdonság a hat kerék. Mivel Némó indiai származású, a díszítőelemek sok hindu szimbólumot foglalnak magukban, például elefántfejet (lásd a hűtőrácsot és a kilincseket). A jármű hossza mintegy hét méter, végsebessége kb. 130 km/h. A produkció két autót használt, ezek közül az egyik volt teljesen megépítve, a másikban viszont ki voltak alakítva helyek a kamerák számára, amik a színészeket filmezték a közeli jelenetekben.


Ha azt hiszed, hogy te vagy a Sumájer, akkor csapj fel taxisnak Marseille-ben. A francia Taxi-filmek címszereplője - nem meglepő módon - egy Peugeot, mégpedig egy alaposan átalakított 406-os, amin többek között extra légbeömlők és sport-spoilerek vannak.
Amikor a harmadik filmben Daniel jeges talajon halad, különleges lánctalpakat használ kerekek helyett. A negyedik filmben már egy Peugeot 407-es látható.


James Cameron mindig is szeretett nagy dolgokat felrobbantani - igaz, nem olyan öncélú módon, mint Michael Bay. Az első Terminátorban a Halálosztó egy kamionnal veszi üldözőbe Saraht és Kyle-t, a férfi azonban bombát dug a vontatmány egyik nyílásába, amitől az egész szerelvény óriás tűzgolyóvá változik. A robbantós jelenetet természetesen egy modellel forgatták, míg az üldözést egy International Transtar II-essel vették fel (amikor viszont a T-800-as kiemelkedik a tűzből, egy Peterbilt roncsa ég körülötte).
Érdekesség, hogy az eredetileg kinézett helyszínre nem kapott a stáb forgatási engedélyt, ezért a robbantásnál a háttérben lévő épület is makett.


A Terminátor 2-ben is láthatóak kamionok, a legemlékezetesebb azonban minden bizonnyal az a vontató, amivel a T-1000-es leugrat a csatornába John Connor után.
Ez a gép egy 1987-es Freightliner FLA 9664, amit a jelenet során két másik jármű húzott, elsőre azonban nem sikerült az ugrás, a kábelek elszakadtak, ezért meg kellett ismételni a felvételt. Másodszorra tökéletesen sikerült az akció, ám amikor a jármű landolt a csatorna alján, a jobb első kereke elég jól láthatóan kitört (mivel még az átalakítások ellenére is orrnehéz volt), ügyes vágással azonban folyamatossá tették a jelenetet.


Az Időzsaru szerintem a nézhetőbb JCVD-filmek közé tartozik, bár nyilván nem az intelligenciára van kihegyezve. Egy fárasztó nap után Max Walker hangvezérlésű autójába szál, és csak annyit kell mondania: "Haza."
Ez az autó szintén a film kedvéért készült, alapja nyilván egy valódi kicsié, amire futurisztikus karosszériát raktak, igaz, nem túl funkcionálist (mert pl. nem lehet belőle kilátni).


Egy mondás szerint minél nagyobb egy férfi autója (motorja, hajója stb.), annál kisebb a legjobb barátja, és ezért a járgányával kompenzál. Ha ez igaz, akkor GR-13-nak, azaz Dolph Lundgrennek nagyon kicsi lehet...
A Tökéletese katona egy kőkemény akciófilm, melyben élőhalott, robotszerű szuperkatonák hentelik a gaz ellent, azután meg egymást. A csapat mozgó bázisa egy hatalmas kamion, amit - hasonlóan számos más esethez - szintén a film kedvéért építettek egy - ha minden igaz - Kenworth K100-asból. Mivel a monstrum a film végén lezuhan egy szakadékba, ebből is készült méretarányos modell. Részletesebben - németül - itt.


Több szó is esett már a James Bond-filmek autóiról, így érdemes megemlíteni egy nagyon fura járgányt, amit a Halálvágta című részben lehetett látni.
Amikor Bond Párizsban üldözi a menekülő rosszfiút (aki éppenséggel nő, és ejtőernyővel siklik a francia főváros felett), bepattan egy 1983-as Renault 11 X37-be (egy taxiba egész pontosan), amivel előbb keresztül-kasul száguldozik az Eiffel-torony környékén, átugrat egy buszon, egy sorompóval kabriót csinál belőle, aztán persze karambolozik vele, de semmi gond, mert bár a verda kettétörik, gond nélkül tovaszáguld az orr-résszel. A pergő akciójelenetben a francia kaszkadőrlegenda, Rémy Julienne vezette a jobb sorsra érdemes autót.

Tango úr, Cash úr... Sylvester Stallone és Kurt Russel 1989-ben másztak egymás idegeire ebben a "előbb utáljuk egymást, de aztán mégis jó haverok leszünk"-típusú akciómoziban, melyben jogosan volt elvárható, hogy legyen egy böhömnagy kocsi, amivel a végső leszámolásra indulhat a szimpatikus zsarupáros. Volt is, mégpedig egy 1988-as Chevrolet K-2500, ami eredetileg egy sima pick-up volt (azaz platós kisteherautó), de Andrej Konchalowski rendező eszközölt néhány apró változtatást, többek között módosított szélvédőt, gépágyúkat stb. Rambo pedig egy b...i!


Ha a Griswold-család nyaralni indul, az ég óvjon mindenkit, főleg, ha Clark papa ül a volánnál.
A Vakáció-sorozat összesen öt részt ért meg, és mindben Chevy Chase vezette a lökött família járgányát; az első filmben egy tipikus családi aszfaltszaggatót, márka és típus szerint: egy 1979-es Ford Country Squire-t, amin néhány karosszériaelemet kicseréltek (pl. a hűtőrácsot).

Clint Eastwood annyira kemény, hogy neki bármilyen autó jól áll, még egy Rózsaszín Cadillac is, ami egész pontosan egy 1959-es Cadillac Series 62 Convertible volt. Pontosan ilyen kocsi illik egy szigorú tekintetű fejvadászhoz.


Az utolsó csillagharcosban látható sci-fi-kocsit szintén a film kedvéért építették. Különleges tulajdonsága, hogy valójában egy űrhajó, népszerűségét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy látható volt a Vissza a jövőbe második részében is, nem mellesleg pedig az a Gene Winfield építette, aki többek között dolgozott a Robotzsaru, a Szárnyas fejvadász vagy a Star Trek-tévésorozat járművein is.


Mifelénk, akik az egykori keleti blokkban élünk, a Trabant 601-es jelenti az egyik mindenkori népautót. Az NDK autóipar eme gyöngyszemét 1963 és 1990 között gyártották a kelet-németországi Zwickauban.
Mióta a KGST-országok Népköztársaságaiból leváltották a Népet, és maradt a Köztársaság, sokan nosztalgiával tekintenek vissza az "átkos" időkre, amikor éveket kellett várni egy-egy autóra, igaz, a benzin is kissé olcsóbb volt, mint manapság. A németek 1990-ben, talán az újraegyesítés és a szabad határátlépés felett érzett örömükben gyorsan elkészítették a Go Trabi go című komédiát, amely amolyan Családi vakáció kelet-német módra. George, a kék Trabi, és a Struutz-család megcélozza Olaszországot, de amíg oda eljutnak, sok vicces helyzetbe keverednek.


Emlékszünk még a Látogatók című csehszlovák tévésorozatra 1986-ból? A kissé Terminátoros beütéssel rendelkező szériában négy ember utazik vissza az időben a 25. századból, hogy megelőzzenek egy globális katasztrófát.
A földmérőknek álcázott időutazók járműve egy fejlett technikával erősen felspécizett Lada Niva, ami a szovjet autóipar egyik válasza volt a Jeepre és a Roverre.
A márka kritikusai szerint jó a terepjáró képessége, olcsón javítható, igénytelen, erős a fűtése és jó a rugózása, viszont a gyártási minősége gyenge és sokat fogyaszt. Tipikus szovjet cucc...


Az istenek a fejükre estek egy kiváló dél-afrikai vígjáték, melyben a hülye fehér ember próbál helytállni a botswanai sivatagban, ahol a busmanok élnek.
Az egy dolog, hogy a bolondos tudós olykor felcsörlőzi az 1954-es Land-Rover 86 Series I-esét egy fára, máskor meg rohangálnia kell utána a nem működő fék miatt (Ajajajajajaj...), amikor viszont a gép végképp beadja a kulcsot, M'Pudinak kell segíteni, aki rögtön fel is pattan fura csettegőjére, így vontatja el barátját a táborukig - nagyjából egy másnapos csiga sebességével.
Az elsőre mindenféle alkatrészekből összetákoltnak tűnő jármű valójában egy Winget 2S nevű minidömper.


A végére jöjjön megint egy kis "hazai". Talán nem sokan tudják, de a Zsiguli az valójában a Lada autógyár hivatalos "márkája", amit csak a belső piacon használtak, míg az exportra szánt kocsiknak továbbra is Lada volt a nevük. A klasszikus Zsiguli, vagyis a Lada 124R (VAZ 2101) egy olasz Fiat-licensz alapján készült.
Ami a filmes vonatkozásait illeti, csak néhány: Tűz, Csucsu! A pogány Madonnából, Cserhalmi György a Dögkeselyűben, na és persze Emődi, azaz Tomikám a Lindából.

A filmekben használt autókról további

információt lehet megtudni ezen az oldalon.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkockasag.blog.hu/api/trackback/id/tr366594591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jamboox 2014.08.17. 12:55:08

Érdekes, hogy ha valaki megkért volna, hogy soroljak fel tíz jellegzetes autót filmekből, akkor nagyon el kellett volna gondolkodnom, de így összeszedve már meglepő, hogy majdnem az összeset láttam. Amúgy az Időzsaru autója nem túl előrelátó volt. 94-ben készült a film és mindössze 10 évet ugrott előre a történetben, amikor is ez az autó megjelenik, de nem tudom honnan vették, hogy 10 év múlva ilyen autók lesznek.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.08.17. 12:56:06

@jamboox: Gondolom, kellett valami nagyon futurisztikusnak ható jármű, aminek láttán egyértelmű, hogy a jövőben vagyunk.