Filmes autók - 1. rész

2014. augusztus 16. 08:02 - Kővári György Márió

Amióta egy élelmes - és mások szerint minden bizonnyal hibbant - ember kitalálta, hogy ló helyett valamiféle gépezet segítségével kívánja meghajtani a szekerét, megkezdődött az automobilok, vagy röviden autók korszaka. Bár nem célszerű a Wikipediát az információforrások Szent Gráljának gondolni, sok esetben azért egész jól összefoglal bizonyos témákat, így az autókról is sok érdekességet lehet olvasni. E szerint már a 18. század végén voltak gőzhajtásos, géperejű járművek, aztán később jött Benz, Ford, a többi pedig már technikatörténet.

A filmipar hajnalán sok rendező jött rá arra, hogy a kocsik kiválóan használhatóak például üldözéses jelenetekben, vagy akár gegek forrásaiként is. Az évek során aztán - főleg persze az amerikaiaknál - az autó számos esetben központi, de akár fő- "szereplővé" lépett elő - és arra is sok példa akad, hogy egy-egy film vagy sorozat sikeréhez nem kis részben járult hozzá valamilyen járgány, mert nem csupán egyik helyről juttatta a másikra XY színészt, hanem "saját jogán, önmaga miatt" kedvelték meg a nézők. Nem egy négy- (vagy több) kerekű aztán az évek-évtizedek során ikonikussá magasztosult, és akár az adott filmet sem muszáj megnézni ahhoz, hogy csak a kocsi láttán kapásból tudjuk, miről van szó.

Lássunk hát néhányat - a teljesség igénye nélkül - a jobban-kevésbé ismert filmes autókból!

A némafilmkorszakból két autós filmre emlékszem, az egyik a Keystone zsaruk csapatának blődlije. A kelekótya egyenruhások az 1910-es években szórakoztatták a közönséget, és mai mércéhez képest is eléggé veszélyes kaszkadőrmutatványokat mutattak be - melyekben gyakran szerepelt az autójuk.

A másik a híres komikus, Snub Pollard It's a gift című, 1923-as alkotása, melyben a bohókás feltaláló egy "mágneses meghajtású" kocsival rendelkezik.

Mielőtt George Lucas elkötelezte volna magát a messzi, messzi galaxis mellett, leforgatott egy kiváló, hiteles korrajznak is beillő autós-zenés filmet, az American graffitit. Az erősen önéletrajzi ihletésű alkotásban sok kocsi tűnik fel, a legemlékezetesebb mind közül azonban Milner sárga hot rodja, ami egy erősen átalakított, 1932-es Deuce kupé. A kifejezetten a film kedvéért épített gépcsoda rendszámra THX 1138, ami Lucas első mozijára utal. A kocsi építéséről bővebben olvashatsz itt.

A Zöld Darázs már jóval a 2011-es mozifilm előtt is kedvelt, álarcos hős volt, aki először még rádiójátékokban tűnt fel az 1930-as években. A képregény-, majd a későbbi tévésorozatok közül kiemelkedik az 1966-os széria, melyben Bruce Lee játszotta a Darázs segítőjét, Katót. Az igazságosztó páros egy 1966-os Imperial Crown szedánnal közlekedett, ami a szerény The Black Beauty (Fekete szépség) névre hallgatott. Két valódi kocsit alakítottak át és használtak a forgatások során, melyek így képesek voltak - a film szerint legalábbis - rakétákat kilőni a fényszórók mögül, de ezen kívül még egy rakás egyéb trükkös szerkentyű volt beépítve.

Az Angyal és az ő fehér Volvo P1800-asa. A rendszámtáblán az ST1-feliratot (mert ugye Simon Templar) viselő jármű annyira megtetszett a címszerepet alakító Roger Moore-nak, hogy később vásárolt egyet magának. Érdekesség, hogy eleinte egy 1961-es Jaguar E-type-ot szemeltek ki a széria alkotói, pontosabban a macskás cég ajánlotta fel a kocsiját a produkciónak, ám később visszalépett, mert mégsem érezte akkora szükségét a márka ilyetén promótálásának. A megüresedett helyre a Volvo ugrott be, és ezzel történelmi lépést tett, hiszen rendkívül megugrottak az eladási számok, a kocsiból pedig a korszak egyik idolja lett. Az 1970-es években (Return of the Saint) az Angyal végül mégis csak egy Jaguar volánja mögé ült, miután az angol cég rájött, mekkora hibát követett el korábban.

A nevem Martin, Aston Martin. Habár James Bond számtalan autót (és egyéb járművet; tank, sugárhajtású hátizsák stb.) vezetett a regényekben és az azokból készült filmekben, egyik sem lett annyira ikonikus, mint a DB5-ös típusjelű Aston Martin, amelynek régebbi-újabb modelljeit összesen hat moziban lehetett látni (Goldfinger, Tűzgolyó, GoldenEye, A holnap markában, Casino Royale, Skyfall), de feltűnt az Ágyúgolyó futamban is, ahol Roger Moore ült a volán mögött.

A Szupercsapat (The A-team) fekete-piros festésű furgonja Rosszfiú tulajdonában van, és egy 1983-as GMC G-15-ös Vandura. A kicsike automata váltós és egy V8-as dorombol a motorháztető alatt, de van benne telefon, napfénytető, megerősített felfüggesztés (hogy bírja a strapát a csapat akciói alatt) stb. Mivel Rosszfiú utál repülni (főleg, ha Murdock a pilóta, ami többször fordul elő, mint azt R.F. szeretné), nagy szeretettel óvja a kocsiját.

Egyes autóknak nem kell ilyen fajta reklám, de persze nem is árt, ha filmben látjuk őket. Az Austin Mini Cooper a '60-as évek elején mutatkozott be, és ami azt illeti, a Mini egyáltalán nem véletlen elnevezés, lévén a kocsi nincs 700 kiló, hossza meg alig 3 méter. Az 1969-ben készült Az olasz melóban, és később a remake-ben is Minikkel csapatták a főszereplők, úgy mint Michael Caine vagy Mark Walhberg.

Ez a kedves kis autó persze más filmben is feltűnt, például Mr. Bean - nem mindig rendeltetésszerű - használatában. Ha a tipikus angol életformát és szokásokat kell parodizálni, akkor ebben a komikus szériában sem lehet más kocsija a főszereplőnek, mint egy Mini, nem igaz?

A Zöld Darázs mellett az 1966-os év másik híres tévésorozat-szereplője Batman volt, aki egy máig nagy rajongással övezett kocsival - a Batmobile-lal - sietett a bűncselekmények helyszínére. A kultikus Lincoln Futurama egy koncepcióautó volt, amit a széria kedvéért alakítottak át; például az eredeti motort kicserélték egy sokkal strapabíróbb Ford Galaxie-erőforrásra, de a felfüggesztést is megerősítették az akciójelenetek kedvéért. A denevéres karosszéria mellett egyéb - működő - eszközöket is beépítettek a több mint két tonnás jószágba, pl. gázturbinát, lopásgátlót, telefont, tűzoltókészüléket, füstgépet stb.

1989-ben Batman új autót kapott a filmekben, mégpedig egy átalakított Chevrolet Corvette-et, amit egybeépítettek egy Impalával, plusz versenygumikat raktak az egyedi felnikre. A 8-hengeres, utánégetős motor mellett a kétüléses pilótafülke is egy vadászgépet idéz. A kocsiban van CD-rekorder, fedélzeti számítógép, két Browning géppuska, bombatároló, acélkábel az éles kanyarokhoz, valamint egy speciális, kiereszthető "talp", aminek segítségével a kocsi képes 180° fokban, egy helyben megfordulni. A páncélborítás és a pajzsok szintén az alapfelszereléshez tartoznak.

A Spinnernek nevezett repülő rendőrkocsi a Szárnyas fejvadászban volt látható. A helyből le- és felszállni képes jármű kerekekkel is rendelkezik, ilyen "üzemmódban" a földön is tud haladni. A kocsit az a Syd Mead tervezte, akinek többek között a Tron "fénymotorjait" is köszönhetjük, de ezen kívül még számos film látványvilágának és futurisztikus járműveinek megalkotásában is részt vett.

Bár A bolygó neve: halál (Aliens) rögzített helyen, az LV-426-on játszódik, de azért így is feltűnik benne egy durva kinézetű, robusztus, páncélozott katonai jármű, az M577 Armored Personnel Carrier - röviden: APC.

Eredetileg repülőgépek vontatására terveztek (azért ennyire lapos, hogy beférjen a géptestek alá - ilyenek húzták a Heathrown a Boeing 747-eseket, amiknek 360 tonna a súlyuk), a teljes "neve" pedig Hunslet Engine Company, Air Towing Tractor, Model ATT77. Az eredetileg 72 tonnás gép súlyát sokkal barátságosabb, 28 tonnára csökkentették a film kedvéért. Hossza közel 10 méter, több mint 630 lóerős, és négykerék-meghajtással akár 60 km/h-val is tud haladni a beépített, gázturbinás motor segítségével. Az Alien-univerzumban ez a gépszörny amolyan mozgó katonai bázis, csapatszállító, és fegyver is egyben; van benne hő- és mozgásérzékelő, radar, zártláncú videórendszer stb. A forgatáshoz egy méretarányos, távirányítású modellt is építettek.

Sötét van és napszemüveget viselünk. Elwood és Jake Blues, a két csirkefogó isteni küldetésben jár, hogy megmentsék az árvaházat, ahol nevelkedtek, ehhez viszont pénzre van szükség, mégpedig sok pénzre. Hőseink ezért turnéba kezdenek, de aztán összetűzésbe keverednek egy rakás nácival, a rendőrséggel, a hadsereggel, ezért menekülniük kell, és ehhez kapóra jön egy lerobbant rendőrautó, a Bluesmobile, ami egy 1974-es Dodge Monaco Sedan. A The Blues Brothers egy ideig rekorder volt minden idők legtöbb összetört autójával, hiszen több tucat kocsit borítottak egymásra az egyik jelenetben. A Bluesmobile-t összesen 13 jármű "játszotta", és mindegyiket valamilyen speciális funkció szerint alakítottak át; pl. száguldáshoz, ugratásokhoz vagy darabokra eséshez.

Minden idők egyik leghíresebb autósüldözése a Bullitt című filmhez, azon belül pedig a coolság fokmérőjéhez, Steve McQueenhez fűződik, aki egy gyári zöld színű, 1968-as Ford Mustang GT-390-et vezetett San Francisco dombos utcáin. A maga korában ez a Mustang (nem számítva a klasszikus, piros, 1967-es kabriót) az egyik legnépszerűbb és sokak által leginkább vágyott modell volt, ami nagyrészt a filmnek köszönhető. A csaknem 11 perces jelenetet három hétig forgatták, és két, azonos kinézetű, de alaposan megerősített kocsit használtak - plusz természetesen az üldöző Dodge Chargert (és annak a "dublőreit"). Az üldözés során az autók esetenként 180 km/h-ás sebességgel is száguldottak.

Stephen King egyik legfélelmetesebb regényében egy autóba költözik egykori tulajdonosának gonosz lelke, ami aztán fokozatosan átveszi az uralmat a Christine nevű, piros, 1958-as Plymouth Fury új gazdája fölött. A démoni kocsi annyira népszerű volt, hogy más King-regényben is feltűnt (Az), a Macskaszem című filmben pedig látható is volt (egy másik King-figura, Cujo kerget egy macskát a kocsi előtt).

Ó, csak még egy kérdést, uram! - szokta mondani Columbo az ajtóból visszafordulva, hogy aztán valami látszólag lényegtelen információ alapján a helyére kerüljön a gyilkossági ügy utolsó puzzle-darabja. A komolytalan megjelenésű, slampos rendőrhadnagy egy hozzá tökéletesen illő kocsival jár, ami nem más, mint egy 1959-es Peugeot 403-as. Az egyetlen extra benne az URH-rádió, és az, ha elsőre beindul. A címszerepet alakító színész, Peter Falk személyesen választotta ki a kocsit, miután meglátta a Universal Stúdió egyik parkolójában.

Háp-háp! Gumikacsa és kamionos barátai a(z önkényeskedő) törvény elől menekülnek, végül hatalmas Konvojjá alakulnak az azonos című filmben. A Kris Kristofferson által vezetett monstrum egy MACK RS700L volt, és természetesen többet is használtak a forgatás során - ugyanakkor érdekesség, hogy nem mindig ugyanazokat az évjáratokat és modelleket. Erről bővebben itt olvashatsz.

Magasságos egek! A Vissza a jövőbe-filmek előtt a DeLorean DMC-12-es csak egy kevésbé ismert, limitált példányszámú (alig 9000 épült belőle) angol sportkocsi volt, ráadásul az egyetlen típus, amit a cég gyártott, mielőtt felszámolták volna. A kocsi legjellegzetesebb ismérve a két, felfelé nyíló, ún. sirályszárny, a fluxuskondenzátor azonban nem szériafelszerelés. A forgatások során több autót is "felöltöztettek" a DMC karosszériájával, és természetesen modelleket is készítettek az akció- vagy trükkjelenetekhez.

Kézi vezérlés! Kézi vezérlés! Maga vezet... Nem csoda, hiszen A pusztítóban látható rendőrautókat egyáltalán nem könnyű dolog kormányozni. A General Motors Ultralite nevű koncepciókocsi a valóságban is létezett, 1992-ben építették kísérleti jelleggel, melynek célja a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése volt. Az eredeti tervek szerint olyan autót kívántak létrehozni, amely képes 100 km-t mintegy 2,5 liter benzinnel megtenni. A szénszálas kaszni kevesebb, mint 200 kilót nyomott, a teljes autó pedig kb. 635 kg volt. A san angelesi rendőrség járőrkocsijaként lett leginkább népszerű, de futurisztikus megjelenése miatt más sci-fikben is feltűnt, így például az egyik seaQuest DSV-epizódban és A kétszáz éves emberben. Gyaníthatóan ezekben nem árasztotta el borotvahab a vezetőfülkét.

Két hülye egy autóban, plusz egy odacelluxozott fejű, halott papagáj. Hát persze, hogy ez a Dumb és Dumber, melyben a Jeff Daniels által alakított lökött kutyakozmetikus egy olyan furgonnal jön-megy, amely már messziről hirdeti mestersége címerét. Ez a kocsi egy 1984-es Ford Econoline; hathengeres és 114 lóerős, bár ember legyen a talpán, aki a ráaggatott kiegészítők alatt felismeri az eredeti modellt.

Alighanem az egyik legismertebb és legnépszerűbb francia kocsi az ezerarcú bűnözőkirály, Fantomas 1965-ös Citroën DS-19-e, ami a Fantomas visszatér című filmben kelt szárnyra a beépített sugárhajtóműveknek köszönhetően - Juve felügyelő nagy bosszúságára. Ha-ha-ha...

Az ötödik elem a francia filmipar egyik legdrágább, de egyben legsikeresebb produkciói közé tartozik. Corben Dallas repülő taxiját és a szintén nem földhözragadt rendőrautókat - egy kollégája hathatós közreműködésével - a francia képregény-fejedelem, Jean Giraud, alias Moebius tervezte.
A filmben természetesen főleg számítógépes animációk láthatók, de életnagyságú modelleket is használtak - például a közeli felvételekhez.

A Men in Blackben a J ügynök által nemes egyszerűséggel csak Ford Szarerának nevezett, szolid kinézetű autó valójában egy 1987-es Ford LTD Crown Victoria, és ha valaki a külseje alapján próbálja megítélni, az bizony alaposan téved. Ha nem hiszi, csak nyomja meg a piros gombot.

Én és a Magnum. Pontosabban: Thomas Magnum és a tűzpiros, 1977-es Ferrari 308 GTS, ami persze nem az övé volt, mert Robin Masters gyűjteményét gazdagította, de a bajszos, hawaii magánszimat előszeretettel villogott ezzel az olasz csodával, aminek láttán természetesen a hölgyek térdei is megremegtek. A forgatáson több altípust is használtak az ágaskodó lovas márkából (évadonként másikat), melynek súlya nagyjából 1 tonna, a 3 literes motor pedig akár 256 km/h-ás végsebességre is képes felgyorsítani a kocsit.

Ha kósza rém kísért, akkor hívja a Szellemirtókat, akik egyből bepattannak az Ecto-1 névre hallgató, 1959-es Cadillac Fleetwoodba, és már repesztenek is a helyszínre.
Eredetileg egy fiatalabb, ráadásul fekete színű modellt használtak volna a forgatáshoz, ám az operatőr, Kovács László megjegyezte, hogy a zömmel éjszakai felvételek miatt szerezzenek inkább egy világos színű autót. Bár a produkció egy második kocsit is vásárolt, végül a "főszereplővel" oldották meg az összes felvételt. Az Ectomobile-nak is nevezett járgány a film promóciójában is részt vett, amikor New Yorkban fel-alá furikázott vele egy beöltözött statiszta (állítólag több baleset is történt a bámészkodó sofőrök miatt).
A második rész idejére a kocsi meglehetősen rossz műszaki állapotba került, a Brooklyn hídon le is robbant, ami miatt megbírságolták a produkciót, mivel az autó akadályozta a forgalmat (és ezen a hídon nincsen leállósáv).

Túlzás nélkül állítható, hogy a világ legnagyobb példányszámban előállított és legnépszerűbb autói között dobogós helyen áll a Volkswagen Bogár - becsületes nevén: Type 1 -, amit 1938 és 2003 között gyártották.
A Ferdinand Porsche által tervezett népautó (bár állítása szerint Barényi Béla és Ganz József is részt vett a konstrukcióban) máig megőrizte hírnevét, ami mókás megjelenésének, olcsóságának és egyszerű műszaki felépítésének is köszönhető.
Ha filmekről van szó, gyaníthatóan mindenkinek Herbie jut eszébe. 1968-ban debütált A kicsi kocsi kalandjai című filmben. A saját magát kormányozni és gondolkodni tudó Bogár további öt mozifilmben és egy tévésorozatban tűnt fel. További részletek itt.

Bár a szó klasszikus értelmében nem autó, Luke Skywalker X-34-es siklója ugyanazt a célt szolgálja: gyorsan meg lehessen tenni vele két pont közötti távolságot. A film szerint antigravitációs jármű a valóságban egy átalakított 1972-es Bond Bug volt - pontosabban: csak az alváza (vagy képen kívül tartotta egy fémszerkezet), és az utómunkálatok során "emelték" a levegőbe. Érdekesség, hogy a Baljós árnyakban is látható egy ilyen sikló; ez ugyanazt a jármű, amit az Egy új reményben is használtak, csak átfestették.

A második részhez kattints IDE!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkockasag.blog.hu/api/trackback/id/tr426594529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.08.17. 09:48:02

ezeknek a filmes autós cikkeknek most nagy divatja van. Ez a 3. a témában amit egy hónapon belül olvasok. :D

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.08.17. 09:52:14

@doggfather: Előnyömre szóljon, hogy van egy listám a témákról, amikről tervezek cikket írni, és az autókat már több mint fél éve kitaláltam, csak egy hónapja jutott el odáig, hogy meg is írjam.
A blogspotos főoldalamon onnantól kezdve van is kint, itt viszont ki-bekapcsoltam, mert több olvasót akarok szerezni, mint 15-20. Most épp 400 körül jár, de hátha lesz még több is; akár 36ezer, mint a filmes fegyvereknél. Ha nem, ismét jegelem kicsit, aztán később újra publikálom.

Szerintem én elég alapos munkát végeztem, ha másért nem, hát azért, mert nem csak amerikai filmek autói közül válogattam, hanem van köztük európai és magyar is.

sztrugackij 2014.08.17. 10:34:56

Lényegtelen apróság, de a Bullitban a Mustang az üldöző és a rosszfiúk menekülnek a Chargerrel.
Egyébként úgy tudom, ez a filmtörténelem első autós üldözése is egyben.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.08.17. 10:39:36

@sztrugackij: Igazából mindketten üldözik egymást, szóval ez nézőpont kérdése. :)

Ami az első autós üldözést illeti, az nem egészen úgy van, ahogy gondolod. Korábban is voltak filmekben autós üldözések, noha nyilván nem ilyen dinamikusak és hosszúak, mint a Bullitban, de attól még voltak szép számmal.