A felszín alatt

2014. július 16. 09:00 - Kővári György Márió

Egy újabb film, amit nem hoztak be a hazai moziforgalmazásba, és DVD-n sem adtak ki - noha teljesen világos, hogy miért. Nehezen érthető és lassú folyású a cselekmény, alig hallani bármilyen értelmes szöveget, ellenben tele van fura hangeffektusokkal és zörejekkel, sok a szinte szürreálba hajló jelenet, és bár megcsodálhatjuk Scarlett Johanssont meztelenül, a filmélményhez ez nem sokat tesz hozzá.
A végeredmény: a magyar plázamozikban egy ilyen produkció gyakorlatilag eladhatatlan, mert az átlagos nézők fele elaludna rajta, a másik fele viszont 20 perc után, felháborodva távozna a vetítőteremből, mert nem értené, amit addig látott - a művészmozi-rendszer viszont lényegében halott, az a néhány pedig, ami megmaradt, nem oszt, nem szoroz. Marad tehát valamilyen fesztivál, ahol érdekességként be lehet mutatni, vagy a letöltés, amennyiben valakihez eljutott a film híre, és kíváncsi rá.
Tény, hogy a befogadáshoz kell némi "magasabb rendű" nyitottság, egy olyanfajta személyiség, amit egyrészt nem kizárólag amerikai akciózagyvaságokon (pl. Michael Bay baromságain) neveltek és tartottak az elmúlt év(tized)ek során, másrészt a filmre, mint olyanra, nem kizárólag felszínes szórakozásként tekint, amivel el lehet ütni két fölös órát.
Amennyiben az olvasó előbbire ismer önmagában, most kattintson el, ha viszont utóbbira, akkor érdemes tovább olvasnia.

Skóciában vagyunk, az éjszakai órákban. Egy motoros egy csinos, fiatal lány holttestét teszi be egy fehér furgonba, majd elhajt vele. Egy sötét helyen egy másik alak levetkőzteti és felveszi a ruháit. A "régi-új" nő ezután férfiakra kezd vadászni, akik az alkalmi szex lehetőségének ígéretével vele tartanak, ám a remélt testi örömök helyett egy fekete folyadék foglyai lesznek, ahol a bőrük kivételével mindenük feloldódik.
Miután "megkegyelmez" neki és elenged egy torz arcú férfit, a nő - a országban barangolva - elgondolkodik önmagán és a cselekedetein.
 
 
Már sokszor elsütött szófordulatommal élve: nem könnyű olvasmány ez a film, ráadásul az sem egyszerű, hogy spoilerezés nélkül írjak róla, noha számos helyen elolvasható, ki- és miféle lánnyal van dolgunk, én azonban mégis azt tanácsolom mindenkinek, hogy előbb nézze meg a filmet, önmagától próbáljon rájönni a válaszokra, és csak utána olvasson utána (ha szükséges), hogy így hozza összhangba a saját benyomásait a rendező szándékaival.
Ami azt illeti, ez a bizonyos rendezői szándék finoman szólva sem szájbarágós, komolyan próbára teszi a nézőket már azzal is, hogy a cselekményt sem egyszerű követni - bár nagyjából érthető, hogy mi történik, de elsőre mégsem biztos, hogy leesik, mit látunk. Jó, persze, az világos, hogy van a nő és vannak a férfiak, csak az igényel némi fejtörést, hogy tulajdonképpen mit csinál velük és persze az is, hogy miért.
 
 
Sok mindenre lehet tippelni, hogy ki vagy mi ez a nő, annyi viszont biztos, hogy amikor végül megtudjuk (elég egyértelműen megmutatják), akkor garantáltan új módon fogunk gondolni bizonyos sci-fi-filmekre, melyekben már lehetett hasonló motívummal találkozni (pl. Men In Black).
Ezek után jön az a bizonyos nagy kérdés, hogy mindezzel mit akar(hatot)t a rendező elmondani, kifejezni. Nem biztos, hogy van általánosan igaz válasz, inkább mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy számára milyen jelentéssel bír a film. Az egyik ilyen lehetséges jelentés talán az, hogy az ember lényege nem a megjelenésében rejlik, ill. mindenki egészen más arcát mutatja a külvilágnak, mint ami a belsőjében van.
 
 
A fényképezés nagyon sok totálképet foglal magában, melyeknek komoly szerepük van a hangulat megteremtésében, de a zord, skót tájak, a fakó színek, a nyilvánvaló rejtett kamerás felvételek, a csak elektronikus, torz zajokból álló "zene" (ami majdnem a film egésze alatt szól), a hosszú snittek, az amatőr színészek és persze Johansson rendkívül visszafogott stílusú játéka egyaránt hozzájárulnak ehhez.
Kicsit olyan, mintha Tarr Béla hirtelen visszanyerte volna a józan eszét és rendezett volna egy alaposan lecsupaszított Engedj be!-t - de köldöknézegetés és öncélú lila köd nélkül.
 
 
Bármilyen lassú is a tempó, bármennyire is "költői, művészi"  a film, egyáltalán nem unalmas, és a végkifejlet is egész érdekes, bár azért óriási katarzisnak nem nevezném.
Nagyon érdekes Scarlett Johanssont ilyen (hollywoodi mércéhez képest) minimál-alkotásban látni, és noha a nézők közül nyilván sokan a pucér jelenetére kíváncsiak, azon is érdemes elgondolkodni, miért éppen őt, egy virágzó szépségű, fiatal színésznőt kérnek fel egy ilyen karakter eljátszására. Talán mert a szépség szintén csak a felszín, míg a lényeg a bőr (felszín) alatt található.
24 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://filmkockasag.blog.hu/api/trackback/id/tr436510099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kulics 2014.07.17. 09:36:58

úgy tudom, hogy ScarlettJo nem volt meztelen valójában, hanem fotosoppal szedték le róla a fürdőruhát.
Ennyike.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 09:41:43

@Kulics: Nem tudom, lehet. Mindenesetre szerintem lényegesen egyszerűbb élesben felvenni egy ilyen jelenetet, mintsem a költséges és hosszadalmas utómunkában elérni ugyanazt az eredményt. Ha meg lehet győzni a színészt, hogy a ruhátlanság nem öncélú, hanem fontos dramaturgiai funkciója van, na meg ha kicsit jobban megnyomják a tollat a csekk összegének írásakor, akkor szerintem simán elvállalja akárki az ilyesmit.

Ami azt illeti, én Jessica Alba zuhanyozós jelenetéről hallottam ugyanezt a Machetében...

Kicsit hadd pontosítsak: bár értem, mire gondolsz, de a Photoshop egy kép-, nem pedig videószerkesztő program, és bár bizonyos filmtrükkök alapjánál szokták használni, de ilyesmihez egész biztosan nem. :)

kutyak1 2014.07.17. 09:41:58

Milyen sokat jelent egy értelmes kritika... Olvastam máshol erről a filmről: ufó ribi elrabolja a férfiakat és jól megöli őket. És mit gondoltam: ZS filmből elég volt a nyolcvanas években látottak, danke. Ez az írás viszont egyértelműen meghozta a kedvemet, köszi!

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 09:43:14

@kutyak1: Köszönöm.
Örülök, ha legalább egy valakinek kedvet adtam a film megnézéséhez. Ez volt a célom, és így már megérte megírnom ezt a bejegyzést. :)

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 09:44:13

@Madnezz: Na ja. Én is szívesen kihámoznám a bőréből a hölgyet, hogy a fajok közti kommunikációról cseréljük eszmét. :D

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2014.07.17. 09:44:30

Egy szánalmas fos, értelmetlen, közhelyes baszakodás. Főleg a végén, amikor a bőr alól előbújik a fekete szadomazo gumiruhában. Ez se nem művész, se nem trashfilm, scifinek meg annyira scifi, mint nagyanyám varrósdoboza.
Ja és SJ hát... minden, csak nem jó csaj.

Zs----

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 09:47:51

@JoeHorseDick: Semmi gond, neked ez a véleményed, másnak különböző.

Ahogy írtam: "Tény, hogy a befogadáshoz kell némi "magasabb rendű" nyitottság, egy olyanfajta személyiség, amit egyrészt nem kizárólag amerikai akciózagyvaságokon (pl. Michael Bay baromságain) neveltek és tartottak az elmúlt év(tized)ek során, másrészt a filmre, mint olyanra, nem kizárólag felszínes szórakozásként tekint, amivel el lehet ütni két fölös órát." :)

Személyes megjegyzés: kérlek, ha a jövőben is szeretnél itt kommentelni, akkor kicsit finomabban fogalmazz, ne használj trágár kifejezéseket még akkor sem, ha úgy gondolod, hogy szükséges. Emberi stílusban is meg lehet fogalmazni egy véleményt, úgy érzem.
Nem mondom, hogy én nem szoktam vagy nem tudok trágárkodni (mert ihajj...), de itt nem szeretnék ilyesmit. Köszi. :)

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 09:50:58

Scarlett Johansson.

Szerintem érdekes választás volt egy ennyire ismert (Avengers, Amerika kapitány, A nő stb.), sztárolt és alapvetően szép (ízlések és pofonok) színésznőt választani erre a szerepre, ami radikálisan más, mint a korábbi munkái. Kb. akkora kontraszt, minthogy az emberbőr alatt egy idegen "bujkál".

Kulics 2014.07.17. 09:52:56

@Kővári György Márió: Na de itt PONT az volt a lényeg hogy Scarlett nem volt hajlandó levetkőzni.
Sokkal olcsóbb kifotosoppolni, mint megfizetni. Ez ma már nem költséges. Lassan már minden film ezzel lesz tele, kék hátteresen vesznek fel normál utcai jeleneteket is, mert olcsóbb, mint lezárni a fél várost.
a "fotosopp" egy technika amire utaltam nem az Adobe Photoshop programja.

Kulics 2014.07.17. 09:53:20

@JoeHorseDick: ostoba spoilerező!!! nem mondták még neked, hogy írd oda ha spoilerezel ?????????????

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 09:59:25

@Kulics: És ezt hol hallottad, hogy nem volt hajlandó levetkőzni, és ezért utómunkában oldották meg a dolgot?

Azért van némi különbség lezárni egy fél várost és egy sima stúdiófelvétel között.

Mivel nem voltam ott személyesen, nem tudom megmondani, valóban meztelen volt-e a színésznő, vagy neked van igazad.
Én csak logikusan úgy gondolkodom, hogy egy ruhát levenni ingyen van, bármilyen effektust elkészíteni (akár green/bluebox, akár full motion CGI) pedig idő és pénz - akkor is, ha 8 millió font áll a rendelkezésre a produkció számára.

Igen, ahogy írtam is, tudom, mire gondoltál Ps alatt. :)

malocz 2014.07.17. 09:59:56

Bespanglizva királyság volt. A regény persze még jobb. :)

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 10:01:18

@malocz: Ha te mondod. :)

Igen, az sanszos. Egy regény az esetek nagy részében jobb, mint a filmadaptáció, bár azért nagyon éles párhuzamot sem mindig érdemes húzni, mert a két műfaj nagyon más, szóval nem lehet egy az egyben összehasonlítani őket.

malocz 2014.07.17. 10:21:02

@Kővári György Márió: Persze, hogy más műfaj, és itt pedig olyannyira különbözik a regény és a film története, hogy csak kb. az egymondatos tartalom (csaj férfiakat gyűjt) azonos.

A regény egészen megrázó, és nem csak amiatt, hogy kőkemény horror.

moly.hu/konyvek/michel-faber-a-felszin-alatt

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 10:23:34

JoeHorseDick figyelmébe is ajánlom az összefoglalót, mert megtudhatja belőle, miről szól a film, pontosabban: mit célzott meg mondanivalóként. :)

Zephyrous 2014.07.17. 10:36:35

Én úgy tudom, hogy testdublőrt alkalmaztak, szóval nem SJ vetkőzik neki!

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.07.17. 10:47:13

@Zephyrous: Azt olvasom most egy cikkben, hogy a nő, akit a film elején levetkőztetnek, Lynsey Taylor Mackay (és body double-ként hivatkoznak rá).

Egy interjúban SJ azt mondja, hogy valóban ő volt ruhátlan, nem használtak testdublőzt.

Más cikkben, interjúban is ezt erősítik meg.
Igazából a kérdés eldöntéséhez egy werkfilm lenne a megfelelő, amiben egyértelműen SJ-t látni (bár nyilván ez sem lenne maximális "bizonyító erejű", hiszen akármit lehet manipulálni és eredetiként tálalni).

Ami engem illet, összehasonlítva azokkal a ruhátlan fotókkal, amik pár éve kikerültek a netre SJ-ról, elhiszem, hogy valóban ő látható ezekben a jelenetekben. Pl. a mellformája meglehetősen hasonló - a kiszivárgott mobilos fényképekhez viszonyítva.
Elég nehéz lenne olyan testdublőzt találni, akinek hasonló formájúak a mellei, plusz az egész testaránya és -formája is ennyire hasonló legyen SJ-éhoz.

www.worstpreviews.com/images/headlines/temp/temp2962.jpg

Hozzáteszem: az a vita, hogy akkor most valóban ő pucér-e vagy sem, remek hype-ot teremt a filmnek. Ez a cikk sem a téma és tartalom miatt került ki az Indexre, hanem mert a pucér SJ-ról volt benne szó - fényképpel. :)

lászlóági 2015.03.26. 08:59:43

Érdekes, ha egy film nézése után az a fő téma, hogy egy szinésznő ma! személyesen vetkőzik-e? 30 éve magyar szinpadon már vetkőztek szinészek, akkor ma, mikor már természetes a meztelenség, pláne S J meztelenségét már a világ látta, minek kinlódnának photoshoppal? Nem könnyű film, még mindig gondolkozom rajta! Kár, hogy nehéz lesz megtudnom az igazi mondanivalót. Utána kell néznem a könyvnek!

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2015.03.26. 09:06:14

@lászlóági: Sajnos, ilyen időket élünk. Ez a fajta mentalitás nem csak a filmekben, de kb. akármiben, magában a gondolkodásban megtalálható. Fontosabb a külső, mint a belső, ami a felszín alatt van, hogy adekvát legyek. Én személy szerint ezzel nem értek egyet.

A meztelenség a filmekben meg általában a képzőművészetben már évezredek óta jelen van, csak a jelentése és a jelentősége változott meg, a tartalma és a funkciója.
Míg régen az emberi test szépsége volt a fontos, addig ma már az, hogy XY ismert embernek milyen a melle, feneke stb.
Gondolom, azért sikerült nekem is elérnem 38 ezres látogatottságot ezzel a cikkel, mert az Index SJ pucérságát hangsúlyozta ki a leadben. Részben persze én is azért tettem bele a fényképet, hogy legyen mire az Indexnek ráharapnia, és tudjak olvasottságot generálni, de ettől még tisztában vagyok a tükrös jelenet jelentésével.
Persze, aki csak rá akar rántani SJ-ra, annak tök mindegy, hogy én mit gondolok...

Amúgy én is szívesen elolvasnám a könyvet, mert a film simán van annyira érdekes, hogy kedvet adjon hozzá.

lászlóági 2015.03.26. 20:08:20

Közben itt a "guglin" olvastam egy értékelést a könyvről, így ósszeadva mindent mindjárt többet megtudtam a filmről is, amit menetközben nem értettem. Mindjárt még érdekesebb lett az egész! Különben "ilyen" kommentelők ( nem akarok más kifejezést használni ) mindenütt vannak sajnos. Nem mindig sikerül gyorsan lehiggadnom. De a lényeg, hogy érdekes volt a film. Nem is kell idegenekre gondolni.

Alejandro Meggypálinka 2016.05.23. 13:40:13

6 különböző blogot olvastam végig erről a filmről, de arról senki nem beszél, hogy vajon ki lehet az a motoros férfi, meg hogy egyáltalán miért van benne. na erre válaszoljon nekem valaki pls. gyakorlatilag az eleje után, hogy elvisz a nőnek egy másik női holttestet, értelmetlenné válik a szereplése, mégis csomószor mutatják. nem vagyok művészfilm rajongó, légyszi valaki válaszoljon erre.